בריאות ורפואה

כיצד אנמיה פוגעת בכושר התפקודי

כיצד אנמיה פוגעת בכושר התפקודי

שתפו למשפחה וחברים
שגם הם יוכלו להנות מקריאת הכתבה

הגוף שלנו, גוף האדם, צריך דם חדש בכל יום על מנת שתהיה לו האפשרות לתפקד בלי שום בעיה בכל יום מחדש. הגוף שלנו, באופן טבעי, מייצר בכל יום כדוריות דם אדומות, עשויות מחלבון המוגלובין, אשר תורם לשינוע מולקולות של חמצן מהריאות, מה שמאפשר לנו למעשה, לבצע כל פעולה. כאשר יש מחסור בהומוגלובין, מה שנקרא בשפה המקצועית: 'אנמיה', מתחילים לצוץ סימפטומים שונים אשר פוגעים באיכות החיים. על הסימפטומים ועל אופן הטיפול במחלה תשמעו במאמר הבא.

כמה מילים על מחזור הדם בגוף האדם

הביטוי: 'אדם בלי לב', הוא כמובן ביטוי שגוי. מטבע הדברים, הכוונה היא לאדם שאין לו רגשות, אבל האמת היא כי הלב שלנו הוא לא האיבר המעורר בנו רגש. הלב הוא סוג של משאבה מתוחכמת ולה תפקיד אחד, להקפיד על שינוע עיקבי של דם לכלי הדם השונים. הדם שלנו מורכב מכדוריות דם לבנות, אשר יודעות להילחם בחיידקים, להגן עלינו מפני מחלות וכן הלאה. הוא מורכב כמובן מכדוריות דם אדומות, אלו שמשפיעות על צבע הדם והופכות אותו אדום. המולקולות האדומות, עשויות מחלבון בשם המוגלובין. הן אמונות על העברה של חמצן לרקמות ולאיברי הגוף השונים ואלו גם קולטות את הפחמן הדו חמצני, מחזירות אותו לריאות אשר פולטות אותו החוצה בנשיפה. התופעה המוכרת בשם 'אנמיה', היא תופעה בה לגוף חסר המוגלובין.סיבות שונות עלולות להוביל למחסור הזה.

מה מוביל למחסור בהמוגלובין

קודם כל, חשוב לזכור כי בכל יום הגוף שלנו מייצר אינספור כדוריות דם אדומות ולבנות. הגוף שלנו למעשה מתחדש כל הזמן ולכן, אם הכל עובד כשורה, הגוף יודע איך לספק לעצמו את ההמוגלובין הנדרש לפעילות תקינה של הגוף. אבל, מקרים מסוימים עלולים להוביל לכך שהגוף לא מצליח לעמוד בקצב ולא יודע להפיק מספיק כדוריות חדשות, על מנת לספק את החסר. באילו מצבים זה קורה? במצבים הבאים:

  • נשים בתקופת הוסת ובמהלך ההריון מאבדות דם: באופן טבעי, יוצא דם מהגוף והוא לא תמיד מספיק לעמוד בקצב, בייחוד לאחר הלידה.
  • מחסור בברזל ובויטמין B12: החומרים הללו מאפשרים לגוף לפתח עוד המוגלובין. כאשר הם חסרים בגוף, הוא לא ידע ליצור חדשים. אגב, מדובר על תופעה נפוצה בקרב מי שהתזונה שלהם לא מאוזנת, למשל, מי שאוכלים תזונה טבעונית או צמחונית ולא צורכים חלבון מהחי בכמות מספקת.
  • מחלה: זו יכולה להיות אי ספיקת כליות, מחלה הפוגעת במח העצם ומחלות נוספות, אשר מובילות לירידה במדדים.
  • אנשים בגיל מבוגר עלולים לפתח אנמיה כרונית: לאורך השנים, הגוף לא תמיד יודע לספוג את החומרים הדרושים לו כדי להפיק עוד כדוריות דם אדומות. מה שמביא להתפתחות של אנמיה כרונית כאמור.
  • פציעה חמורה: פציעה אשר מובילה לאובדן של דם בשיעור גבוה, תוביל גם למצב של אנמיה לפרק זמן מוגבל בדרך כלל. עירוי דם הוא כלי המאפשר לנו לתמוך בגוף לאורך תהליך הטיפול עד להחלמה.

איך המחלה פוגעת באיכות החיים

לפעמים למטופל לוקח זמן להבין כי מדובר על בעיה של ממש. בדרך כלל הסימפטומים הראשונים יהיו תחושה של חולשה, עייפות, סחרחורות מפעם לפעם, תחושה של נימול בידיים וכן הלאה. במקרים חמורים, יכול להתפתח קוצר נשימה, יהיו כאבי ראש עזים, תהיה נשירה מואצת של השיער ועוד. כאמור, אם הירידה בכמות ההמוגלובין היא איטית, ייקח למטופל זמן להבין כי משהו לא קשורה. אבל חשוב לציין בנקודה הזו כי מגיע לכם להרגיש טוב. גם אם נדמה לכם כי 'הכל שטויות' ואין למה לבדוק את הבעיה, תמיד טוב ללכת להיוועץ ברופא המכיר אתכם, מי שידע מה לעשות במידת הצורך.

ניתן לטפל בבעיה עם תוספי תזונה

כמובן, כמו שאמרנו, אין תחליף להיוועצות ברופא שלכם המכיר אתכם באופן אישי. קיימת האפשרות של טיפול באנמיה בעזרת הזנת הגוף בחומרים שיעזרו לו לפתח את ההמוגלובין במהירות. בין היתר, חומצה פולית, ויטמין B12 ועוד, יכולים לסייע. כמובן, כדאי לתמוך בגוף עם תזונה בריאה ומאוזנת, המכילה חלבון בשיעור גבוה.

תפריט נגישות אתר

חדש באתר היידפארק

בעקבות המצב הכלכלי שאזרחי ישראל נתקלו בשל המלחמה,
הוקמה פלטפורמה חדשנית - עם מעל 80% הצלחה!

- פיננסי נט -

בכדי לעזור כמה שניתן למצב הכלכלי של כל אזרח ואזרחית במדינה.

רוצים לבדוק ללא עלות אם מגיעים לכם כספים?
לחצו הכפתור הירוק למטה

בהצלחה, מצוות אתר היידפארק💝