חוק, משפט וממשל

זכויות וחובות מעסיקים

זכויות וחובות מעסיקים

שתפו למשפחה וחברים
שגם הם יוכלו להנות מקריאת הכתבה

דיני עבודה נועדו על מנת להסדיר את היחסים בין המעסיק לעובד וכל זאת על מנת לצמצם ולמנוע לחלוטין פגיעה בזכויות של שני הצדדים. כמו שעובדים אמורים להכיר את הזכויות והחובות שלהם, כך גם המעסיקים. יש לכך מספר סיבות והן, צמצום הפוטנציאל לסכסוכים בין המעסיקים לעובדים וצמצום חשיפה המעסיק לתביעות מצד העובדים שלו. אגב, במידה והוגשה כנגדכם תביעה, פנו כמה שיותר מהר לייעוץ משפטי. נמליץ לכם על עו"ד דיני עבודה הלפגוט אדרי.

בינתיים, אנו מזמינים אתכם להמשיך בקריאה ולקרוא מידע רלוונטי וגם חשוב עבורכם כמעסיקים.

כללי אצבע להעסקת עובדים 

יש מספר כללים שמומלץ שכל מעסיק יכיר והם:

  • על המעסיק לדאוג שהוא מספק את כל התנאים הבסיסיים לעובד המועסק אצלו כמו, תשלום חודשי בגובה שכר מינימום או יותר, תשלום עבור שעות נוספות, תשלום עבור נסיעות, תשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.
  • על המעסיק לתת לעובד הפסקה כדין. חשוב לציין שאופי ההפסקה ומשך ההפסקה ישתנו בהתאם לסוג העבודה של העובד.
  • על המעסיק לדאוג להעביר דיווחים למס הכנסה בגין העסקה של עובדים. כך אפשר להבטיח ששיעור המס שיופחת מהמשכורת של העובדים, יהיה כמצוין בחוק. 
  • על המעסיק חל איסור על אפליה בין עובדים. לא תהיה אפליה על רקע מין, נטייה מינית, גיל, דת, גזע ועוד. אגב, עוד בשלב ההתחלתי, כאשר המועמד עובר ראיון, יש שאלות שעל המעסיק להימנע מהן לחלוטין.
  • על המעסיק לדעת שאסור לו להעסיק בני נוער בחופשות הקיץ, שגילם קטן מ-14 וכמו כן אסור להעסיק אותם בשעות נוספות. 

פיטורים והתפטרות

יחסי העבודה באים לסיומם, כאשר העובד מתפטר או כאשר העובד מפוטר על ידי המעסיק. במידה והמעסיק מחליט על הפיטורים, עליו לתת לעובד הודעה מוקדמת. זו מאפשרת לעובד שני דברים והם, זכות לשימוע לפני פיטורים וזמן לחפש עבודה חלופית. כאשר הליך הפיטורים מגיע לסיום, המעסיק חייב לשלם לעובד את השכר המגיע לו וגם דמי פיטורים. גם כאשר יש מצב בו העובדה מתפטר מטעמו, יהיה עליו לתת התראה מראש למעסיק. כמו כן, העובד לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים.

פירוק חברה ופשיטת רגל

כאשר מעסיק אינו יכול לשלם את החובות שלו, הוא יכול להכריז על פירוק חברה ופשיטת רגל. למצב זה, יש כל מיני אפיקי פעולה מומלצים כמו, הסדר עם הנושים מחוץ לבית המשפט. הסדר כזה יכול להיות בצורה של פריסת החובות. כמו כן, אפשר גם לפנות לבית המשפט ולבצע הליך פירוק וחדלת פירעון. מה שקורה הוא שכל הנכסים של המעסיק ימומשו לצורך החזר החובות. כאשר ההליך יסתיים, החובות יימחקו לחלוטין.

כמה מילים לסיכום...

מערכת דיני העבודה היא מערכת מורכבת וללא היכרות עימה, המעסיקים יכולים להיות חשופים לכל מיני תביעות. על כן, מומלץ שלא לוותר על ייעוץ עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה. זה יוכל להגן על האינטרסים שלכם כמעסיקים. שיהיה בהצלחה!

תפריט נגישות אתר