חוק, משפט וממשל

איך להתמודד עם הטרדה מינית בעבודה?

התמודדות עם הטרדה מינית בעבודה

שתפו למשפחה וחברים
שגם הם יוכלו להנות מקריאת הכתבה

בשנים האחרונות, אנחנו שומעים יותר ויותר על מקרים של הטרדות מיניות. אגב, אלו לא חייבות להיות רק הטרדות פיזיות כמו מעשים מגונים או אונס, אלא הטרדות כמו רמיזות, הצגה של תכנים מיניים וכל אלה מבלי שהעובד או העובדת אליהם הופנו אותן הטרדות ירצו בהן או יסכימו להן.
כמו כן, מלבד אלה, חשוב לדעת שהחוק במדינת ישראל מכיר גם ביחסי מרות כהטרדה מינית לכל דבר וזאת גם אם הדברים נעשו ברצון. אפילו אמירות והצעות כמו יציאה לאחר שעות העבודה או שיתוף בחוויות מיניות, גם הן עשויות להיחשב כהטרדה מינית לכל דבר. 

התופעה היא לא רק כלפי נשים, אלא גם כלפי גברים. כמו כן, רבים מהמוטרדים חוששים לדווח על הטרדה מינית במקום העבודה וזאת מפני שהמעמד שלהם יכול להיפגע או שהם יכולים לאבד לחלוטין את מקום העבודה. 

מהם האופציות שעומדות לרשותכם אם חוויתם הטרדה מינית?

זה הרי ידוע וברור שמקומות עבודה מהווים זירה שכיחה להטרדות מיניות ומדוע? גם בגלל שיש היררכיה בין העובדים למנהלים המשמשת כמצע לניצול הסמכויות וגם בגלל שיש ריכוז גדול של אנשים שעובדים שעות רבות יחד וכך נוצרים קשרים אישיים בלתי פורמליים. 

כיום, בכל מקום עבודה צריך להיות ממונה שיהיה אחראי על הנושא של הטרדות מיניות. למעשה, אם עובד או עובדת חוו הטרדה מינית, עליהם לדבר ישירות עם הממונה. לאחר מכן, על הממונה להעביר דוח למעביד. זה יצטרך לקחת החלטה האם לפתוח בהליכים משמעותיים כנגד המטריד או לא. 

במידה והמוטרדים לא מרוצים מהדרך בה פעל המעסיק, הם יכולים לפנות לבית הדין לעבודה. מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין שמומחה לטיפול בהטרדות מיניות בעבודה. לדוגמה, עורך דין איריס אלמוג שיש לה ניסיון של למעלה מ-20 שנים בדיני עבודה וכמו כן ניסיון משמעותי בייצוג תביעות הטרדה מינית בעבודה. בבית הדין לעבודה, אפשר להגיש תביעת פיצויים כנגד המטריד. פיצוי עם הוכחת נזק או ללא הוכחת נזק, יכול להגיע עד לסכום של 120 אלף שקלים. 

אופציה אחרת היא לפנות למשטרה. יש להגיע ולמלא טופס תלונה. הטרדה מינית מוכרת כעבירה פלילית לכל דבר. אם מדובר על מקרה חמור של הטרדה מינית, העונש יכול להיות מאסר, פיצוי כספי או עבודות שירות. 

כמה מילים לסיכום...

לעולם אל תשלימו עם מצב של הטרדה מינית בעבודה. החוק במדינת ישראל הוא ברור ומגן על עובדים ועובדות, קבלנים ועצמאיים ומועמדים לעבודה. אם המטריד צריך להיענש על מעשיו, הוא ייענש במלוא החומרה. אתם בוודאי לא צריכים לסבול או לשתוק במידה ועברתם או שאתם עדיין עוברים הטרדות מיניות במקום העבודה. כמו כן, תודות ליישום החוק, נוכל לקוות שעם הזמן היקף התופעה ילך ויצטמצם ואף יעלם לגמרי.

תפריט נגישות אתר