בריאות ורפואה

מתי ומדוע צריך חוות דעת מומחה?

חוות דעת משפטית מקצועית

שתפו למשפחה וחברים
שגם הם יוכלו להנות מקריאת הכתבה

מסמך חוות דעת מומחה הוא מסמך שנכתב על ידי מומחה והוא מתמקד באופן ספציפי במקרה שנידון בבית המשפט. המומחה יכול להיות רואה חשבון, גרפולוג, שמאי, מהנדס, מומחה בליסטי, רופא, פסיכיאטר ועוד. במסגרת תפקידו, הוא בוחן את המקרה שנידון בבית המשפט לעומקו כולל ביצוע הבדיקות הנדרשות (לדוגמה, בדיקה רפואית, בדיקת ממצאי זירת פשע, בדיקת מבנה ועוד)  וכל זאת על מנת שיוכל ללמוד אותו כמו שצריך ולהסיק את המסקנות הנדרשות. כאשר המומחה מסיים את הבדיקות, הוא יתחיל בכתיבת חוות הדעת. מדובר על מסמך מקצועי שכולל בתוכו את תיאור המצב, תיאור הנסיבות, תיאור העובדות וכמו כן תיאור המסקנות ודיון בהן.
השקיעו בחוות דעת מומחה על מנת לתמוך בגרסה, בעמדות ובטענות שלכם.

באילו תחומים משפטיים נדרשת חוות דעת מומחה?

בגדול, כמעט בכל התחומים המשפטיים. התחומים הבולטים הם תביעות רשלנות רפואית, מחלות מקצוע, תאונות דרכים (חייב להגיש חוות דעת רפואית שתקבע את התפקוד של התובע), משפט פלילי (חוות דעת לגבי מצבו הנפשי של הנאשם) ועוד.

אילו חוות דעת לבית משפט קיימות?

הדבר תלוי כמובן בתחום המשפט.
אם מדובר על משפט פלילי, אלו הן חוות הדעת:

  • חוות דעת פסיכיאטרית - היא תינתן מטעם מומחה שהוא פסיכיאטר. באמצעות חוות הדעת, אפשר להכריע האם הנאשם שפוי או לא. בהתאם, יהיה אפשר להעמידו לדין פלילי, להרשיע ולהעניש אותו בגין עבירה שביצע.
  • חוות דעת של מז"פ - היא תינתן מטעם מומחים בזיהוי פלילי. לאותם מומחים יש מיומנויות וכלים שעוזרים להם לבחון וגם לקבוע דברים לגבי התרחשויות בזירות פשע. חוות הדעת של המומחים נחוצה על מנת שיהיה אפשר להכריע במחלוקות שיש בין התביעה להגנה ובהתאם לברר האם הנאשם אכן אשם או לא.
  • חוות דעת גרפולוגית - היא תינתן מטעם מומחה שהוא גרפולוג. באמצעות חוות דעת כזאת, אפשר לקבוע את זהות הכותב וכל זאת על ידי הסתכלות על כתב היד שלו. כמו כן, הגרפולוג יכול לקבוע האם בוצע זיוף של חתימות, האם הדברים שכתובים על המסמכים שהוגשו לבית המשפט נכתבו על ידי הנאשם, האם הכתב הוא אותנטי ועוד.
  • חוות דעת של מומחה בליסטי - משתמשים בה במשפטים פליליים שכוללים אירועי ירי.
    מומחה בליסטי יכול להצביע על ההתרחשות שהייתה בזירת האירוע וכמו כן להעיד על מידת האשמה של הנאשם.

אם מדובר על משפט אזרחי, אלו הן חוות הדעת:

  • חוות דעת רפואית - היא תינתן מטעם מומחה ברפואה. משתמשים בה למגוון תחומים משפטיים כמו, דיני נזיקין, תביעות נזקי גוף ועוד. חוות הדעת כוללת את תיאור המקרה, את המסקנות וגם את התיאוריות של המומחה. לדוגמה, אם התביעה היא בגין נזק נוירולוגי, אז המומחה יהיה נוירולוג.  זוהי אחת מחוות הדעת הנפוצות ביותר שמוגשות לבית המשפט.
  • חוות דעת בתחום רשלנות רפואית - מדובר על חוות דעת שעוסקת בבחינת הרשלנות עצמה.
    על פי חוות הדעת, אפשר לקבוע האם הנתבע אכן התרשל בטיפול או לא.
  • חוות דעת של מומחה מהנדס - היא תוגש בתיקים שקשורים לתכנון התכנון והבנייה אך לא רק.
    היא תוגש גם בתיקים שעיקרם הוא רשלנות עקב קריסה של קירות, מבנים, גשרים וכמו כן גם בתביעות שקשורות לבניה לקויה, הפרת חוזה ועוד.
  • חוות דעת של שמאי - היא תינתן במגוון רחב של נושאים בהם, מקרקעין, רכב ועוד.
    משתמשים בה בתביעות שמנוהלות נגד חברות ביטוח, מוסכים, תביעות הקשורות למקרקעין ונדל"ן ועוד.

תפריט נגישות אתר

חדש באתר היידפארק

בעקבות המצב הכלכלי שאזרחי ישראל נתקלו בשל המלחמה,
הוקמה פלטפורמה חדשנית - עם מעל 80% הצלחה!

- פיננסי נט -

בכדי לעזור כמה שניתן למצב הכלכלי של כל אזרח ואזרחית במדינה.

רוצים לבדוק ללא עלות אם מגיעים לכם כספים?
לחצו הכפתור הירוק למטה

בהצלחה, מצוות אתר היידפארק💝