ביטוחים

זכויות סוציאליות שמגיעות לכל עובד

זכויות סוציאליות

שתפו למשפחה וחברים
שגם הם יוכלו להנות מקריאת הכתבה

על פי דיני העבודה במדינת ישראל, יש לעובדים ולעובדות שורה של זכויות סוציאליות.
אלו הן זכויות שמתווספות לשכר העבודה. הצטרפו אלינו לסקירה מעניינת של 8 זכויות סוציאליות.

שימוע לפני פיטורין

לפני שהמעסיק מפטר את העובד, עליו לקיים שימוע. במהלך השימוע, יוצגו נימוקים לפיטוריו.
העובד מנגד, יכול להציג את טענותיו. העובד ראשי להיות מיוצג על ידי עורך דין מומלץ עם ניסיון שיש לו התמחות בתחום דיני עבודה. לדוגמה, עו"ד אריק שלו. כמו כן, הוא גם יכול לבקש את השתתפותו של נציג ועד העובדים.

ביטוח פנסיוני

מדובר על אחת הזכויות החשובות ביותר לעובד. היא מספקת הגנה לא רק לעובד אלא גם למשפחתו. החל משנת 2008, כל מעסיק צריך לבטח את העובדים שלו בביטוח פנסיוני.
ניתן לראות שלאורך השנים, עלו הפרשות החובה. שיעור ההפרשות לביטוח פנסיוני מבוצע על פי החלוקה הבאה: 6 אחוזים תגמולים על חשבון העובד, 5 אחוזים תגמולים על חשבון המעסיק ו-6 אחוזים תגמולים על חשבון המעסיק. 

פיצויי פיטורים

אלו הם כספים שנצברו בביטוח הפנסיוני של העובד. במקרה של פיטורים, הוא רשאי למשוך אותם גם ללא הגיעו לגיל פרישה. במידה והמעסיק הפריש רק חלק מפיצויי הפיטורין לביטוח הפנסיוני, הוא כמובן מחויב לתת לעובד את היתרה כאשר זה עוזב את מקום העבודה.

דמי חופשה

יש זכאות לדמי חופשה. הם תלויים בהיקף המשרה ובוותק. יכולים להיות 12 עד 28 ימי חופשה בשנה. חגים, ימי שבת, שבתון וימי מחלה אינם נכללים בימי החופשה של העובד. באופן כללי, המעסיק יכול לבחור עבור העובד את ימי החופשה, אך מנגד העובד גם יכול לבקש ימי חופשה אחרים. מבחינת תשלום, ימי החופשה משולמים לעובד על פי משכורתו הרגילה.
אפשר לצבור ימי חופשה וזאת בכפוף להסכמת המעסיק ולאישורו. 

דמי הבראה

הם משולמים אחת לשנה בהתאם לוותק ואחוז המשרה של העובד. התנאי הבסיסי לקבלת דמי הבראה הוא עבודה של שנה לפחות באותו המקום. העובד זכאי ל-5 ימי הבראה עבור שנת וותק אחת. דמי ההבראה יועברו לעובד באמצעות תשלום חד פעמי או כחלק מהמשכורת החודשית.

דמי נסיעות

במידה והעובד משתמש בתחבורה ציבורית על מנת להגיע למקום העבודה, הוא זכאי לתשלום נסיעות מטעם המעסיק. החל משנת 2016, התשלום הוא 22.6 שקלים ליום או עלות של חופשי חודשי. הזול מביניהם.

ימי מחלה

על פי החוק במדינת ישראל, כל עובד זכאי לקבל דמי מחלה וזאת בהתאם להצגת תעודת מחלה מן הרופא. העובד זכאי ל-1.5 ימי מחלה בחודש. במידה והעובד לוקח ימי מחלה על מנת לטפל בבני משפחה חולים, ימי המחלה יהיו גם מוכרים.

תגמול שעות נוספות

אם יש העסקה שחורגת מיום עבודה מלא או שבוע מלא, הרי שהמעסיק יידרש לשלם שעות נוספות. התשלום יהיה תוספת של 25 אחוזים לשעתיים הראשונות ותוספת של 50 אחוזים החל מהשעה השלישית (התוספת היא בהתאם לשכר העבודה לשעה).

תפריט נגישות אתר