חוק, משפט וממשל

מי זכאי לקבל פטור ממס הכנסה

מי זכאי לקבל פטור ממס הכנסה

שתפו למשפחה וחברים
שגם הם יוכלו להנות מקריאת הכתבה

מהו פטור ממס הכנסה?

לעשרות אלפי אזרחי מדינת ישראל שכושר התפקוד שלהם נפגעה כתוצאה מאירועים רפואיים (למשל, מחלה קשה) מגיעה הזכות החוקית לפיצוי כספי. סעיף 9, פסקה 5, לתקנות מס הכנסה קובע כי חולי מחלה קשה זכאים לפטור ממס הכנסה ו/או החזר מס בהתאם לאמות המידה הקבועות בחוק.

תקנות מס הכנסה של הרפובליקה הישראלית מעניקות הטבה כספית לחולים שאובחנו כסובלים ממחלה קשה. מי שלא יכול היה לעבוד עקב מחלתו זכאי לפטור ממס הכנסה.

ראה כי סוכנות המדינה אינה מיידעת את הציבור על מעמדה הפטור ממס, ולכן רק רשויות בודדות מבקשות פטור ממס. כמו כן, תהליך קבלת פטור ממס מסיבות רפואיות עשוי להיראות מסובך, ולעתים קרובות ועדות רפואיות מציבות קשיים למטופלים.

עם זאת, חשוב להבין את הפטור הזה ממס הכנסה ולנסות לממש את זכותכם לקבלו. החזר המס שאתה עשוי לקבל יכול להסתכם במאות אלפי שקלים, ובמקרים מסוימים הפטורים ממס הכנסה מסיבות רפואיות הם אוטומטיים.

מי זכאי לפטור ממס הכנסה?

קיים פטור של 100% ממס הכנסה לאנשים עם מוגבלות שנכותם נמשכת לפחות 6 חודשים רצופים והגישו בקשה לפטור ממס ב-6 השנים האחרונות ומעלה.

במאמר זה נסקור כל אחת מהדרישות הקיימות בחוק ונבהיר מי זכאי לפטור ממס הכנסה וכיצד לממש זכות זו וכן לקבל פטורים והחזרי מס בפועל.

אנשים רבים עם מוגבלות עדיין עובדים ומשלמים מיסים. אבל אולי הם לא מודעים לפטור ממס שעומד לרשותם. פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית הוא פטור של 100% ממס הכנסה לאנשים עם מוגבלות שנכותם נמשכת לפחות 6 חודשים רצופים והגישו בקשה לפטור ממס ב-6 השנים האחרונות ומעלה.

פטור ממס נכות ניתן למי שמצבם הנכה נמשך שישה חודשים רצופים לפחות ושיש להם בקשה לפטור ממס בשש השנים האחרונות ומעלה. יש כמה דרישות שיש לעמוד בהן לפני שאדם יכול להיות זכאי להגיש מועמדות.

הגשת בקשה לפטור

אם לא עברת את הועדה הרפואית של האגודה לביטוח לאומי, עליך להגיש בקשה לפקיד השומה הקרוב למקום מגוריך. מספר טופס הוא 1516.

בנוסף לטפסים אלו, יש לספק גם מסמכים רפואיים המעידים על מצבך הרפואי. פקיד השומה יעביר את כל החומרים למוסד לביטוח לאומי וזמן קצר לאחר מכן תתייצב בפני הוועדה הרפואית.

הוועדה הרפואית תקבע את אחוזי הנכות ותעביר את החלטתה לשמאי ולכם. בסיום התהליך, שמאי יקבל החלטה בעניינך.

זכאות לפטור

בנוסף לזכאים להטבות שונות של המוסד לביטוח לאומי, זכאים אנשים רבים עם מוגבלות גם להטבות מס הכנסה בתנאים המפורטים לעיל. בנסיבות מסוימות, הפטור ממס הכנסה רפואי הוא אוטומטי לעיוורים או נכים שנקבעו להם 100% נכות רפואית.

מומלץ מאוד לנסות לקבל פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות שכן ניתן לקבל החזר מס אשר יכול לעזור לכם לשפר את איכות חייכם.

אם אתם חושבים שהתהליך מסובך, התייעצו עם מומחה בתחום שיעזור לכם לממש את זכויותיכם.

ניתן להשתמש גם במשרד עורכי הדין נוה חגי אשר מתמחים בביצוע זכויות אלה ללקוחותיהם.

מי זכאי לפטור?

על מנת לזכות בפטור ממס הכנסה יש לעמוד במספר מבחנים מצטברים:

מבחן ראשון - נכות גבוהה מאוד.

כדי לזכות בפטור, עליך להיות בעל נכות גבוהה מאוד. להלן סוגי ודרגות הנכות המזכים בפטור:

  • עיוורים

  • 100% נכות

  • 90% נזק לאיברים מושבתים, לפי חישוב ספציפי למקרה.

  • השבתה לצמיתות 89%, גם בחישוב ספציפי.

משך זמן הנכות

לא מספיק שיותר מ-90% יזוהו כנכים, תקופת הנכות שנקבעה לך צריכה להיות יותר מ-184 ימים רצופים (חצי שנה). אם נכותך הוכרה פחות משישה חודשים, לא תהיה זכאי לכל פטור.

המוסד לביטוח לאומי אינו יכול להעניק לך פטור מעבודה אם נכותך לא תוכר במשך ששת החודשים שנקבעו.

כות מתמשכת מעל חצי שנה אך פחות משנה (אפילו לפי שנת מס), זכאית לפטורים חלקיים ובעלי הכנסה נמוכה בשיעור מס של 70,000 ₪ בלבד (פטור מקסימלי לשכר חודשי ממוצע של 5,800 ₪). למשל, חולי סרטן מקבלים פעמים רבות ויתור מלא של 100% בעת קבלת טיפולי הקרנות, כימותרפיה וכו'.

כל אדם עם מוגבלות זכאי לפטור משמעותי ממס בישראל. אחד הפטורים הפופולריים ביותר הוא למי שנכה יותר מחצי שנה אך פחות משנה. מי שזכאי לפטור זה יכול לנכות עד 70,000 ₪ הכנסה בשנה ואינו יכול לשלם מס על כל הכנסה עד לסכום זה.

תפריט נגישות אתר