אתר היידפארק מוצע למכירה

לפרטים והצעות נא לפנות אל גיא כהן guy3107@gmail.com

בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים החלף לסקין בצבע לבן החלף לסקין הישן של הייד פארק החלף לסקין בצבע כתום החלף לסקין בצבע חום החלף לסקין בצבע צהוב החלף לסקין בצבע כחול החלף לסקין בצבע ירוק
בית · פורומים · דת ואמונה · HaEmet פורום האמת האבסולוטית · אבולוציה לפי היהדות
שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.
נשלח ב-14/7/2009 20:35 לינק ישיר 
אבולוציה לפי היהדות

(*) תודה מיוחדת נתונה לרב יחיאל מאיר זלצמן (מחבר הספר "דברי משיב" על מסכת חולין), אשר טרח להשיג עבורי את המקורות הנדרשים לחיבור המאמר.

* * *

מה דרווין מצא, ומה דרווין דמיין?

דרווין ידוע כמי שהמציא את "תורת האבולוציה". בצעירותו ביקר צ'ארלס דרווין באיי הגאלאפגוס, שם הוא הבחין בתופעה מעניינת: באיים המבודדים מהעולם, קיימים מינים רבים של ציפורים מסוג "פרוש". דרווין הבחין במינים שונים של פרושים באי, חלקם עם מקור ארוך וחלקם עם מקור קצר, חלקם בצבעים בהירים וחלקם בצבעים כהים. זוהי ללא ספק עובדה מדעית ממנה לא ניתן להתעלם. גם כשמביטים בעולם, אנו מוצאים בני-אדם כהים ובני-אדם בהירים, בעלי צבעי עיניים שונים, תבנית פרצוף שונה וכן הלאה. בכל היבשות נמצאים יצורים זהים אך בצבעים וגדלים שונים. מסיבה זו הגיע דרווין למסקנה ההגיונית שהמינים השונים בטבע הם למעשה צאצאים של אבות קדומים יותר. כך לדוגמה, כל סוגי הציפורים מסוג "פרוש" התחלקו מציפור "פרוש" קדומה אחת.

העובדה המדעית של שינוי המינים היא הגיונית מאוד גם לאדם הדתי. יהיה זה הגיוני להניח שהבורא יצר מספר מוגבל של בעלי-חיים בעולם, אך נתן להם את היכולת הגנטית להשתנות בהתאם לסביבת מחייתם. יכולת זו מאפשרת גיוון כמעט אינסופי של צבעים וצורות בטבע. קיימים אלפי מינים של סרטנים, עשרות אלפי מינים של דגים, ומיליוני סוגי חרקים שונים ומשונים. כל אלו הם צאצאיהם של אבות קדומים אותם יצר הבורא. כך מבין האדם הדתי, לאור המציאות המדעית.

ואכן, דרווין הביט בעובדה מדעית פשוטה, והסיק מסקנה הגיונית פשוטה. היתה זו העובדה המדעית היחידה בכל תורת האבולוציה, שבאמת היתה נכונה. רק חבל שדרווין לא המשיך עם הגישה המדעית, ובמקום זאת בחר לברוח למחוזות הדמיון. דרווין לא הסתפק בעובדה שמינים שונים של ציפורים הם צאצאי ציפור קדומה. הוא התחיל לדמיין לעצמו שהציפור היא למעשה התפתחות של לטאה-קדומה, הלטאה היא התפתחות של דג-קדום, והאדם הוא התפתחות של קוף-קדום. כאן למעשה בחר דרווין בדמיון, "מדע בדיוני" טהור.
היה זה לפני 150 שנה לערך, כאשר פרסם דרווין את ספרו "מוצא המינים". בספר זה הוצגה העובדה הפשוטה, שכל המינים השונים בטבע הם צאצאיהם של חיות מוגדרות מאוד. אך דרווין לא הסתפק בעובדה מדעית זו, ובחר לתאר בדמיונו כיצד בעלי החיים מתפתחים האחד לשני.
דמיונות אלה לא עמדו במבחן המציאות. אילו היה דרווין צודק, היה עלינו למצוא בטבע אינספור מינים שהם שלבי-מעבר בין יצורים מוכרים. היה עלינו למצוא בטבע דגים-רגליים, זוחלים-מעופפים, זוחלים-יונקים, לוויתנים-רגליים, וקופי-אדם. שלבי המעבר כמובן לא קיימים, ולכן אבולוציונים נאלצים לדמיין אותם.

גם כיום, כאשר מדענים מזכירים את המושג "אבולוציה", הם לא שמים לב כי מדובר בשני מושגים שונים. האחד הוא מציאותי, השני הוא דמיוני לגמרי. המושג "אבולוציה" מתחלק לשניים:
1) אבולוציה עובדתית (מיקרו-אבולוציה) - כלומר העובדה כי מינים משתנים מבחינה גנטית בהווה (וריאציות), על פי מאגר גנים קבוע.
2) אבולוציה דמיונית (מאקרו-אבולוציה) - כלומר האמונה הדמיונית כי המינים הקיימים בטבע התפתחו מיצורים קדומים השונים מהם (יונקים מזוחלים, זוחלים מדגים וכדו'), ומסוגלים להתפתח לחיות מסוג חדש.

* * *

מבחינה מדעית:

יכולת המינים להשתנות מבחינה חיצונית, ולהסתגל לסביבת המחייה שלהם, היא עובדה מאומתת מבחינה מדעית. באמצעות הכלאה מלאכותית, ניתן ליצור זנים חדשים של בעלי-חיים. כלב הפודל והבולדוג הן דוגמאות יפות לכך. בכל כלב קיים מאגר גנים המאפשר יצירת זנים מגוונים של כלבים. ברירה של גנים אלו, מתוך מאגר הגנים הקיים בכלב, מאפשר הכלאות של כלבים נמוכים או גבוהים יותר, כהים או בהירים, וכן הלאה.
באמצעות ברירה מלאכותית של צאצאים, ניתן לברור גנטית את הגנים האחראיים על גובה, צבע, בהירות וכדו'. מדובר כמובן במאפיינים חיצוניים בלבד, ומזעריים מבחינה גנטית. מסיבה זו קיים שינוי טבעי של מינים בטבע, אך לא צורות חיים חדשות של מינים.
כלב יכול להשתנות לזנים רבים ומגוונים של כלבים, אך לעולם לא יוכל להצמיח כנפיים, להפוך לקוף, או לעמוד זקוף. מאגר הגנים נשאר קבוע, והשינויים הבאים לידי ביטוי - הם רק דרכי ביטוי שונות של אותם גנים.

גם בבני-האדם קיים מאגר גנים קבוע, בו ניתן לעשות וריאציות מגוונות. למשל, מעטים יודעים כי ההבדל שבין צבע העור של אפריקאי לאירופאי בהיר, טמון רק במספר הפגמנטים של האדם (רמת הבהירות של העור). בכל אדם טמון הפוטנציאל של עור כהה ועור בהיר. מסתבר שצבע עור בהיר יבוא יותר לידי ביטוי בארצות קרות, בהן נדרש העור לספוג כל קרן שמש אפשרית (עור בהיר יותר סופג את קרני השמש יותר מעור כהה). לעומת זאת במדינות חמות יבוא העור הכהה לידי ביטוי, כי העור הכהה מסנן את קרני השמש הרבות. האדם החושב נפעם לנוכח החוכמה שבבריאה, המאפשרת שינוי של יצורים חיים בהתאם לסביבת המחייה שלהם. בלעדי יכולת גנטית זו, היו מינים רבים נכחדים.
יכולת גיוון זו, של ברירת גנים וקומבינציות גנטיות, היא שיוצרות גיוון רב בטבע, ומאפשרת הסתגלות של מינים לסביבת המחייה שלהם. רק בזכות עובדה זו נמצאים בני-אדם כהים ובני-אדם בהירים, בני אדם גבוהים ונמוכים.
עם זאת, חשוב להבין שכל השינויים האפשריים כבר טמונים בדי-אנ-אי, בתוך מאגר הגנים של כל יצור. שינויים אלו יכולים לגרום שתהיה יותר גבוה מסבא שלך, אך הם לעולם לא יוכלו להצמיח לך מחושים או כנפיים... הכל נמצא מוגדר במאגר הגנים של האדם, והשינויים הגנטיים שאנו רואים הם בסך הכל צורות ביטוי שונות של אותו מאגר גנטי.
אותן צורות ביטוי גנטיות הן גם אלו שגורמות לעיתים נדירות למוטציות ועיוותים ביצורים החיים, כמו אדם הנולד עם שש אצבעות וכדו'. גם מוטציות נדירות שכאלה, של דג דו-ראשי, או שש אצבעות, אינן יוצרות "מידע גנטי חדש", אלא רק עושות שימוש באותו די-אנ-אי בדיוק. כאשר חל שיבוש בהעתקת הדי-אנ-אי, נוצרים מוטציות - אך גם שיבושים אלו נמצאים במסגרת הגנים הקיימים, ולא יוצרים גנים חדשים (גם מוטציות מעוותות לא ייצרו לעולם זוג כנפיים לכלב, או עיניים ליצור חסר עיניים). כל הטעויות הגנטיות מתרחשות רק במסגרת הגנים הקיימים, ולכן לעולם לא יוצרות דבר חדש.
[כמו כן מעניין לציין שכל הטעויות הגנטיות לא שורדות בדורות הבאים. כך לדוגמה, גם אם נולד אדם עם שש אצבעות, ילדיו יוולדו נורמאליים לגמרי. זאת מכיוון שמאגר הגנים נותר זהה, ולא משתנה. למעשה, במקרים קיצוניים של עיוות גנטי, לא יוכל היצור להביא צאצאים לעולם, ובדרך כלל ימות בצעירותו - זהו למעשה מנגנון אנטי-אבולוציוני הקיים בכל היונקים, אשר נועד לעצור מוטציות ועיוותים גנטיים בתורשה!].

מאגר הגנים נותר קבוע. גם השינויים המועטים שבין יצורים חיים (צבע עור, בהירות העור, צבע עיניים), הם בסך הכל צורות ביטוי שונות של אותו די-אנ-אי. אפילו המוטציות (הטעויות הגנטיות) נעשות תמיד לפי אותו מאגר של די-אנ-אי, ללא שינוי או יצירה חדשה במין.
מסיבה זו יצירת מינים חדשים נראית בלתי אפשרית, מבחינה מדעית. השינויים שבין בני-אדם ובעלי-חיים בעולם, הם בסך הכל וריאציות גנטיות, הנובעות מאותו מאגר גנים מוגדר.
כלב ישאר תמיד כלב, גם אם פעם יוולד גבוה או נמוך יותר, בהיר או כהה יותר. לכן יצירה חדשה של זנים היא אפשרית, אך יצירת סוגים חדשים של בעלי-חיים החורגים ממשפחותיהם, נראית בלתי אפשרית לגמרי.

* * *

הבריאה:

יכולת השינוי של בעלי-חיים נראית מוגבלת, והיתה צריכה להופיע בשלב כלשהו בהיסטוריה, כנראה מיד בעת הופעתם של כל סוגי בעלי החיים. הוא רגע הבריאה.
המציאות המדעית מראה כי המינים הופיעו בשלב כלשהו בהיסטוריה, בצורתם השלמה והמוגמרת, וזאת עם יכולת השתנות חיצונית בהתאם למקומות המחייה שלהם. מכיוון שלא קיימת "היסטוריה אבולוציונית" של בעלי החיים, יש להסיק שהבורא יצר מיד את כל בעלי החיים כפי שהם, ומהם נוצרו כל המינים השונים והמגוונים שאנו רואים כיום בטבע. נראה שלבעלי-החיים יש יכולת אבולוציונית מוגבלת, אותה טבע הבורא בכל האבות הקדומים של בעלי-החיים.
זוהי גם הסיבה שבימינו נמצאים מינים המשתנים במהירות-שיא, כאשר הם עוברים מאזור לאזור. הבורא טבע בכל בעלי-החיים מנגנון גנטי רב-עוצמה המאפשר להם להשתנות במהירות לפי סביבת המחייה שלהם, וכך ליצור עולם מרתק ורב גוני.
הבורא יצר את בעלי-החיים הראשונים עם יכולת אבולוציונית של שינוי. איננו יודעים עד כמה מוגבל הוא השינוי הזה, אך נכון להיום נראה כי הוא לא מסוגל לבנות מנגנונים ומערכות חדשות ביצורים חיים (חיידק לעולם לא יהפוך ליצור שהוא לא חיידק, חיידק לעולם לא יפתח שוטון, לטאה לעולם לא תצמיח כנפיים, ונחש בלתי-ארסי לעולם לא יפתח מערכת הכשה).
נראה שהיכולת האבולוציונית (כלומר יכולת השינוי הגנטית) של בעלי-החיים מוגבלת רק לתוך המשפחות והסוגים, כך שהשינויים באים לידי ביטוי רק בתוך המינים, תתי-מינים והגזעים. מנגד זאת, יתכן שהבורא יצר את בעלי-החיים עם יכולת שינוי בלתי-מוגבלת, המאפשרת להם גם שינוי מהותי, ואף יציאה ממשפחות וסוגים.
בשל העובדות המדעיות הנצפות כיום, אני דבק במסקנה הראשונה (מיקרו-אבולוציה). מבחינה מדעית, אנו רואים כי מינים לא מסוגלים להפוך ליצורים חדשים, ותמיד ישתנו רק במסגרת המין שלהם. השינויים הגנטיים הם מוגבלים בהחלט, ולא ניכר עדיין שינוי מהותי שהפך בעל-חי לסוג אחר של בעל-חיים.

במכתב ידוע כתב דרווין על אנשים הרודפים כל חייהם אחרי אשליה, ושם הוא מתוודה: "לעיתים קרובות עוברת בי צמרמורת קרה, ואני שואל את עצמי האם לא הקדשתי את חיי לפנטזיה (- אשליה)".
עם זאת דרווין מרגיע את עצמו בטענה ש"חוקרים של אמת" לא יכולים להמצא טועים לגמרי (wholly wrong).
דרווין מצא נחמה רק בשותפיו לדמיון, וכתב בהמשך המכתב: "יהיה זה בלתי אפשרי שחוקרים מחפשים אמת, כמוך וכמו הוקר, יכולים להיות לגמרי טועים ולכן נחה דעתי".
מקור: (Life and Letters, 1887, Vol. 2, p. 229).
דרווין באמת הקדיש את רוב חייו לאשליה, אך הוא גם צדק נקודתית - מינים אכן מסוגלים להשתנות בטבע. "חוקרי האמת" לא טעו לגמרי, וגם דרווין לא טעה בעובדות המדעיות שהציג בספריו (כמו מיני גזעים והסתגלות לסביבה), אולם הוא טעה מאוד במסקנותיו על מוצא החיים.
כל ההשערות מעבר למחקר המדעי שערך, באמת היו רק פנטזיה דמיונית. גם דרווין לא היה בטוח בכלל בתיאוריה שהמציא, ותהה בצדק - האם היא היתה רק אשליה. באמצעות תיאורית האבולוציה, הציע דרווין תחייה מחודשת לאתאיזם, אשליה מתוקה אותה חיפשו אנשי מדע במשך מאות שנים, ולכן הוא התקבל באהדה בקרב מדענים.

לסיכום מהיר,
1) זוהי עובדה מדעית כי המינים מסוגלים להשתנות, וכך מתאימים לסביבת המחייה שלהם (מושג זה נקרא בשם "מיקרו אבולוציה").
2) לעומת זאת הטענה כי המינים מתפתחים ליצורים השונים מהם היא דמיונית, ואינה נתמכת על ידי המציאות המדעית הנצפית (אמונה זו נקראת בשם "מאקרו אבולוציה").
3) האדם הדתי מבין שהבורא יצר את כל אבות בעלי החיים כפי שהם, ומהם נוצרו כל המינים והזנים שאנו רואים בטבע. כך שאין לאדם הדתי כל בעיה עם העובדות המדעיות הנצפות, והוא רואה בהם יכולת נוספת שטבע הבורא ביצורים החיים כדי שיוכלו להסתגל לסביבת המחייה שלהם, וכך להתפזר בכל רחבי העולם. בזכות עובדה זו נמצא גיוון כמעט אינסופי של יצורים בעולם החי, המראה על פלאי הבריאה והתכנון האלוקי.
4) אפשר היה לחשוב שהבורא יצר את כל המינים עם יכולת אבולוציונית בלתי מוגבלת, אולם נראה שהמציאות סותרת אפשרות זו. לפי הנתונים המדעיים הנמצאים ברשותנו נראה שהאבולוציה היא מוגבלת, ויכולה להעשות רק בתוך מסגרת המין. נראה כי יכולת ההשתנות שטבע הבורא במינים היא מוגבלת, ולא יכולה ליצור סוגים חדשים של בעלי-חיים בטבע.
5) גם דרווין היה מודע לעובדה, שמלבד המחקר המדעי על שינוי חיצוני של המינים, כל התיאורים על התפתחות החיים ומוצא החיים לא היו מבוססים על מדע, וספק אם לא היו יותר מפנטזיה דמיונית. דרווין מצא נחמה רק ברעיון שחוקרים "לא יכולים להמצא טועים לגמרי"... אפשר לומר שהוא צדק באופן חלקי מאוד.

בהמשך המאמר, כאשר אזכיר את המילה "אבולוציה", כוונתי תהיה תמיד לסעיף השני, למיקרו-אבולוציה (כלומר לוריאציות ושינויים גנטיים קטנים בין בעלי-חיים).
במאמר זה נבדוק מה אמרו חז"ל ומפרשים שונים על השתנות של יצורים חיים בטבע.

* * *

מה כותבים המקורות היהודיים (הגמרא, ההלכה והקבלה) על מיקרו-אבולוציה?

במסכת אבות (פרק ה) אמרו חז"ל: "הפוך בה והפוך בה דכולה בה" - כלומר העמק בתורה, כי תמצא בה את כל סוגי החוכמות.

התורה מלמדת אותנו שהבורא יצר מיד את כל המינים כמו שהם, ללא התפתחות. וכך גם מלמדים אותנו חז"ל (מסכת ראש השנה, דף יא): "כל מעשה בראשית בקומתן נבראו, לדעתן נבראו, לצביונן נבראו".
גם רבינו חננאל הסביר: "כל מעשה בראשית בקומתן נבראו גדולים ומלאים (שהיו מוכנים לשימוש)". במסכת חולין (דף ס, עמוד א) הוסיף רש"י להסביר - "בקומתן נבראו... והיינו שור פר, ביום שהיה שור היה גדול כפר, שור בן יומו קרוי שור".
עם זאת, אין הדבר אומר שהבורא לא יצר את המינים עם יכולת אבולוציונית מרגע בריאתם (כלומר עם יכולת שינוי גנטית, מיקרו-אבולוציה, אשר תוכל לאפשר למינים להתפזר ולהסתגל לכל סביבה בעולם). למעשה, חכמי הגמרא מלמדים אותנו שהבורא טבע בכל בעלי החיים את היכולת להשתנות ולהתסגל לסביבת המחייה שלהם...!

במסכת שבת (ברייתא, דף לא, עמוד ב) מסופר על חומדי לצון שפנו לרבי הילל הזקן כדי להרגיזו בשאלות מטופשות. באחת הפעמים נשאל רבי הילל הנשיא למה יש בעולם אנשים עם עיניים מלוכסנות. ענה רבי הילל - בגלל שהם חיים באזורים מדבריים, וכך הרוחות שבחול לא פוגעות בראייתם.
לאחר מכן נשאל רבי הילל למה לאפריקאים יש רגליים רחבות. ענה לו רבי הילל - מכיוון שבני אפריקה חיים באזורים בוציים, והרגליים הרחבות הן יציבות יותר ובכך מונעות טביעה.
הילל הזקן למעשה הסביר שהבורא טבע בבני-האדם יכולת התאקלמות לסביבה שבה הם חיים. היצורים החיים מסוגלים להשתנות חיצונית, וזאת בהתאם לתנאים הקיימים בסביבת המחייה שלהם. אמנם יש מפרשים בגמרא הסוברים שהילל ענה תשובות אלו רק כדי להתל בחומדים לו לצון, אך אנו רואים שסברה זו היתה קיימת כבר אז. רבי הילל הסביר כי הבורא יצר טבע המאפשר שינוי ביצורים החיים, ואין זה צירוף מקרים כלל.
דברים אלו נאמרו לפני אלפיים שנה בקירוב, יותר מ-1000 שנה לפני שדרווין "גילה" ציפורים באיי הגלפגוס ודמיין אותן מתפתחות מלטאות. אנו רואים שעוד בזמני הגמרא הבחינו החכמים בשינויים שבין בעלי-חיים ובני-אדם ממקומות שונים בעולם.
גם רש"י מבאר: "שדרים בין החולות- והרוח נושבת ונכנס בתוך עיניהם, ובמקום אחר מפרש תרוטות לשון עגולות, בית מושב שלהן, ואף כאן אני אומר כן, ומפני שדרים בין החולות שינה אותם המקום (-המקום הוא שם נוסף של הקב"ה), שלא יהא סדק של עיניהם ארוך כשלנו ויכנס בו החול, וכן רגליהם של אפרקיים רחבות שלא יטבעו בבצעי המים, ורבותינו מפרשים שדרים בין בצעי המים והולכין יחפין ומתפשטין רגליהן לפי שהמנעל דוחק הרגל ומעמידו על דפוס שלו".
אנו רואים שעוד לפני אלפיים שנה ראו חז"ל תכנון בשינויים הסביבתיים, וניסו להבין מהי התועלת הנמצאת בכל תכונה.

כמו כן, מיקרו-אבולוציה הוזכרה גם בדיונים הלכתיים. מכיוון שמינים משתנים בטבע, ההלכה צריכה להתייחס לדיני האכילה והטהרה הנוגעים למינים היוצאים מאבות קדומים משותפים... ואכן ישנם דיונים רבים בנושא.
במסכת חולין (דף סב, עמוד א) ישנו דיון הלכתי במין היוצא מן היונה. רש"י כותב בדיבור המתחיל: "תסיל - מין יונה הוא".
כלומר יצור הנקרא "תסיל" הוא מין נוסף של יונה. אנו רואים שחז"ל כלל לא התפלאו ממציאות של מינים היוצאים מעוף ידוע, ואף דנו בהלכות הנוגעות לכך.

דף לאחר מכן, במסכת חולין (דף סג, עמוד ב) נאמר בגמרא: "מאה ועשרים מיני עופות טמאים יש במזרח, וכולן מין איה הן"!
"איה" היא סוג של ציפור. חז"ל מלמדים אותנו מפורשות שיותר מ-120 מינים של עופות יצאו ממין בודד של ציפור ה"איה".

גם הרמב"ם סיכם את ההלכות הנובעות מן התלמוד, ולכן התייחס גם הוא להלכות הנוגעות לשינוי המינים. וכך הוא כתב בספרו "המשנה תורה" (הלכות מאכלות אסורות, פרק א, ח):
"אין לך בכל בהמה וחיה שבעולם שמותר באכילה, חוץ מעשרת המינין המנויין בתורה: שלושה מיני בהמה, והן שור, שה, ועז; ושבעת מיני חיה - אייל, וצבי, ויחמור, ואקו, ודישון, ותאו, וזמר. הן ומיניהן - כגון שור הבר והמריא, שהן ממין השור".
הנה גם הרמב"ם שהיה איש מדע ידוע הכיר בעובדה שבעלי חיים משתנים, והם יוצאי אבות קדומים. כך כתב הרמב"ם: "הן ומיניהן", "שור הבר והמריא שהן ממין השור".

אנו רואים שחכמי התורה הכירו את המציאות המדעית הרבה לפני דרווין, הם הכירו בהשתנות המינים, ולא נזקקו לפרשנות דמיונית של המציאות. הם הבינו שהבורא יצר מספר מסויים מאוד של מינים בששת ימי בראשית, ונתן בהם יכולת אבולוציונית להשתנות בהתאם למקום מחייתם.

* * *

מיקרו-אבולוציה לפי הזוהר:

הזוהר הוא מקבץ של כתבים גנוזים שעברו במסורה מדור לדור, הם מיוחסים לתנא רבי שמעון בר-יוחאי, ופורסמו לראשונה לציבור בידי רבי משה די-ליאון במאה ה-13 (רבי משה נפטר בשנת 1305). בספר ה"זוהר" (פרשת ויקרא, במאמר שנקרא "ז רקיעים ו-ז' ארצות") נאמר כך:
"וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משנויא דאוירא, כפום כל אתר ואתר, וקיימין בקיומייהו כשאר בני נשא".
בתרגום חופשי:
"וכל היצורים החיים המתגוררים בחלקים השונים של העולם - הם שונים במראה החיצוני שלהם, והשינוי הזה נובע משינוי הסביבה (האקלים) של כל מקום ומקום. ואף על פי שהם נמצאים בצדדים שונים של העולם (שהוא עגול כמו כדור) הם כולם עומדים על האדמה בלי לפול (-כח המשיכה)".

מעניין מאוד לציין שהזוהר טוען שידיעות אלו עברו במסורה סודית אך ורק לחכמי התורה, ולא על ידי חקירה מדעית. אמנם חז"ל גם חקרו את המציאות המדעית והכירו אותה (היהדות כידוע צועדת עם המדע יד ביד), אך הם גם קיבלו מסורות רבות הנוגעות להלכה. מסורה זו היא אחת מהן, לפיה הבורא נתן בכל המינים יכולת שינוי גנטית בהתאם לכל אזור מחייה.

שוב יש להזכיר שדרווין נולד רק בשנת 1809, כ-500 שנה אחרי שפורסם הזוהר בידי רבי משה די-ליאון, ויותר מ-1000 שנה אחרי דברי הגמרא.

* * *

מיקרו-אבולוציה לפי פרשני המקרא והתלמוד:

הרד"ל (רבי דוד לוריא) היה תלמיד הגאון מוילנא, הוא חי לפני 200 שנה, והיה ממפרשי התלמוד. הוא כתב פירושים על פרקי דרבי אליעזר בן הורקנוס.
בפירושו, מציין הרד"ל את שינוי המינים על פי הגמרא וההלכה, ולפי זה מסביר כיצד יכל נח להכניס לתיבה כל כך הרבה בעלי חיים... נח למעשה הכניס לתיבה רק את "שורשי המינים", אבות בעלי החיים, ואלו השתנו והתרבו למינים רבים ומגוונים רק לאחר יציאתם מהתיבה, והתפזרותם ברחבי העולם.

פירוש הרד"ל לספר "פרקי דרבי אליעזר" (פרק כג, דף נה):
"ועיין רמב"ן בפירוש התורה שתמה כי המילים "רבים מאוד" כמו שכתוב ולעופות טהורים אין מספר, וחיות רבות מאוד, ומהן גדולות כפילים וראמים, ואם המזון לכולם בשנה תמימה, לא יכילום עשר תיבות כיוצא בזה. והוצרך הרמב"ן לחדש גם מועט מחזיק את המרובה, אבל באמת נראה לי שאף שהמינים רבים כמו שכתוב, הנה עיקר כללי סוגי המין הגבוה, יש לומר כדברי הפר"א שאינם אלא שסה, שהרבה מינים שאנו רואים לפנינו נפרדים ומשונים למיניהם, מעיקרן נבראו ונכנסו במין אחד, וכמו שכתוב בחולין - מאה עופות יש במזרח כולן מין איה הן - ומעיקר בריאתן לא נברא כי אם המין מסוג הגבוה, ואחר כך לפי משכנם בארצותם ומאכלם ומקריהן נפרדו ונשתנו לעוד מינים רבים, וכמו אווז ואווז הבר שמובא בבא קמא (דף נה, עמוד א), ושור ושור הבר, ואל תתמה, שהרי אדם יחידי נברא בעולם, ואנו מוצאים כעת על פני תבל ארצה משונים במיניהם, לבנים, שחורים ואדומים, ומראות ממוזגות ביניהם, וגם שינויים אחרים בתואריהם וחיתוך איבריהם, אשר כל זה אינו אלא סיבת שינוי משכן מקומם ומאכלם, וכעין מה שכתב הילל במסכת שבת - רגליהם של אפריקאים רחבות, וכו'. משינוי המקומות והמקרים, עיין שם (ועיין גם בזוהר ויקרא). וכן במיני הצמחים ידוע לכל רוב השינויים המשתנים במין אחד ממקום נטיעתו, ואם כן פשוט הדבר לומר במיני הבעלי-חיים שהיו עיקרן מהבריאה שס"ע, וכן בכניסתם לתיבה, אף שכבר נשתנו מזמן הבריאה עד המבול, מכל מקום שליט בעולמו יודע בברואיו ציווה לנח לקחת אותם המינים הראשיים שגלוי וידוע לפניו יתברך שמנצר שורשיהם שיפוצו על פני תבל, יחזרו ויפרדו לכל המינים הרבים שאנו רואים לפנינו".

ספרו של הרד"ל פורסם בשנת 1828, ופירושו מסתמך על דברי גמרא מפורשים (יש להזכיר שדרווין פרסם את ספרו רק בשנת 1859).
הרד"ל היה תלמידו המובהק של הגאון מוילנא. דבריו מדהימים ברמת הפירוט שלהם. לפי הסברו המבוסס על דברי התלמוד (ההלכה והקבלה), בעלי-החיים למעשה משתנים בהתאם לסביבת המחייה שלהם. וכך אמר הרד"ל במשפט ברור: "מעיקרן נבראו ונכנסו במין אחד, וכמו שכתוב בחולין... ואחר כך לפי משכנם בארצותם ומאכלם ומקריהן נפרדו ונשתנו לעוד מינים רבים, כמו אווז ואווז הבר שמובא בבא קמא" - כלומר כל בעלי החיים נבראו יחידים, ואחר כך הם השתנו לפי הסביבה שלהם למינים רבים, כפי שמתארת גם הגמרא.

לפיכך גם נח לא היה צריך להכניס לתיבה מיליוני בעלי-חיים. נח הוצרך להכניס לתיבה רק את "שורשי המינים", כלומר את מאות או אלפי בעלי-החיים הבראשיתיים אותם יצר הבורא בששת ימי בראשית, ואלו התפזרו והשתנו למינים ותתי-מינים בעולם, רק אחרי יציאתם מן התיבה. וכך הסביר זאת הרד"ל: "מכל מקום שליט בעולמו יודע בברואיו, [הבורא] ציווה לנח לקחת אותם המינים הראשיים, שגלוי וידוע לפניו יתברך שמנצר שורשיהם שיפוצו על פני תבל, יחזרו ויפרדו לכל המינים הרבים שאנו רואים לפנינו".
לאחר שבעלי החיים יצאו מן התיבה, הם השתנו בהתאם לסביבות המחייה השונות אליהן הגיעו. מן התורה אפשר אולי ללמוד שהתפלגות היבשות התרחשה לאחר המבול, בימי מגדל בבל, מה שגם עשוי להסביר את תפוצת החיות בכל רחבי העולם. לפי התורה הבורא כיוון את כל בעלי-החיים אל תיבת נח, לפי זה אפשר לומר שגם לאחר יציאתם מן התיבה, הלך כל בעל-חיים למקום המתאים לו (בעת שהתפצלו היבשות), והשתנה בהתאם לסביבת המחייה החדשה שלו, כדברי הגמרא והרד"ל.

לסיכום:
1) המקורות היהודיים מלמדים אותנו שכל המינים השונים של בעלי-החיים, הם צאצאיהם של אבות קדומים, בראשיתיים.
2) התורה וכל המקורות היהודיים מלמדים אותנו שכל סוגי בני האדם בעולם (אפריקאים, אסיאתים, אירופאים), הם כולם יוצאי משפחה אחת.
3) בעלי-החיים נבראו בששת ימי בראשית כיצורים שלמים, אך עם יכולת אבולוציונית של שינוי והתאמה לסביבת המחייה שלהם. לכן יש גיוון רב כל כך בטבע, ונמצאים מינים שונים של אותן חיות.

בשתי מילים: פשוט מדהים.

בברכה,
דניאל בלס.

 
אתרנו: www.HaEmet.net ופורום: http://4142.hydepark.co.il

תוקן על ידי - דניאל_בלס - 28/07/2009 23:54:09


סמל אישי
מנותק
נשלח ב-14/7/2009 23:55 לינק ישיר 

מאמר חשוב ומחכים מאוד,  תודה רבה !


מחובר
נשלח ב-15/7/2009 12:21 לינק ישיר 

כמו שקודמי אמר, מאמר מאוד מחכים, תודה.

רק ישנה שאלה קטנה: אמרת כי התמיכה במיקרו-אבולוציה (התפתחות שנעשית במין עצמו ללא יצירת זן חדש של חיה) תואמת או כלל לא סותרת את האמונה בבורא.
אם כך, האבולוציוניסטים עצמם גם "מאמינים" במיקרו-אבולוציה? אם כן זה מאוד מוזר, שכן עם כל הוויכוחים שנקלעתי אליהם עם אתאיסטים נושא השיחה היה מאקרו-אבולוציה בלבד, לא היה נראה שמיקרו-אבולוציה היא בראש מעיניהם.
גם במאמרים וכו' - ההתייחסות היא למאקרו-אבולוציה ומיקרו-אבולוציה איננה נכללת כלל בלקסיקון שלהם, אבולוציה היא מילה כוללת להכל. אם כך, למה באמת האתאיסטים לא מתייחסים לזה?
שהרי זו הוכחה חותכת (לטעמי, לפחות) לקיומו של בורא מכוון.


מחובר
נשלח ב-15/7/2009 17:00 לינק ישיר 

שלום מאיר, שלום "בראבא",
אני שמח שנהנתם מהמאמר. עלו והצליחו.

"בראבא" שאלת:
"רק ישנה שאלה קטנה: אמרת כי התמיכה במיקרו-אבולוציה (התפתחות שנעשית במין עצמו ללא יצירת זן חדש של חיה) תואמת או כלל לא סותרת את האמונה בבורא".

בהחלט. חז"ל ציינו זאת לפני יותר מאלפיים שנה, זמן רב לפני שדרווין הבחין בכך, ואף הוסיף דמיון על מציאות.

* * *

עוד כתבת: "...אם כך, האבולוציוניסטים עצמם גם "מאמינים" במיקרו-אבולוציה?"

אבולוציונים מאמינים במיקרו-אבולוציה, הם המציאו את המילה הזאת. ומדוע לדעתך הם קראו לתהליך הידוע הזה בשם "מיקרו אבולוציה", כלומר "אבולוציה קטנה"?
הם עשו זאת כדי להטעות את הציבור, וליצור את הרושם המוטעה שהשינויים הזעירים שאתה רואה בין המינים הם סוג של אבולוציה, שעם הזמן תביא להתפתחות של יצורים שונים לגמרי מן המקור.

הם קראו לזה בשם "מיקרו" אבולוציה רק כדי ליצור את הרושם שאנו עדים לאבולוציה בפעולה! וכך הם אכן מציגים זאת בספרי "מדע", מגזינים, תוכניות טלויזיה וכן הלאה. אבולוציונים מתייחסים למיקרו-אבולוציה כאל הוכחה למאקרו-אבולוציה, על אף שאין קשר בין השניים, ולא הוכח מעולם קשר בין השניים.

גם אם אתה קצת יותר גבוה מסבתא שלך, זה לא אומר שאי פעם יוכלו בני-אדם להצמיח אנטנות או לעוף.

אבולוציונים המציאו את התואר "מיקרו אבולוציה" רק כדי להוליך שולל את הציבור, זוהי סוג של דמגוגיה "מדעית" נוספת פרי מוחם, כדי ליצור את הרושם שיש דברים בגו. שים לב שכאשר תבקש מאבולוציוניסט להוכיח שאבולוציה היא בכלל אפשרית, הוא לרוב יצביע לך על דוגמאות של מיקרו-אבולוציה... זה הרעיון, וזו הדרך שבה הם משתמשים.

לכן ראוי וחשוב להסביר את ההבדל:

1) "אבולוציה" או "מאקרו-אבולוציה" פירושם שינוי המינים. כלומר יצירת מינים חדשים, השונים מבחינה גנטית, מורפולוגית ואנטומית מאבותיהם (ויש האומרים שאבולוציה פירושה בניית מערכות חדשות. מערכת פירושה מספר רכיבים הפועלים בתיאום - הרמוניה). אבולוציה טוענת ליצירת גנים חדשים, אנטומיה חדשה, מבנה חדש ויצירת איברים חדשים, שלא היו קודם. תהליך שכזה טרם נצפה, לא בטבע ולא במעבדה, ומבחינה מדעית ולוגית הוא גם בלתי אפשרי.
דוגמאות: "אבולוציה" טוענת לדוגמה, להתפתחות של עיניים מכלום, התפתחות של רגליים מסנפירים, התפתחות של כנפיים מידיים, ועל זאת הדרך הפיכה של דג לזוחל, זוחל לציפור, זוחל ליונק, יונק יבשתי ללוויתן, ויצירת מערכות חדשות לגמרי כמו מערכת הכשה בנחש, או הפיכת זימים לריאות, הפיכת בלוטת זיעה להנקה, הפיכת מערכת דם קר למערכת של דם חם, הטלת ביצים להולדה וכיוצא באלה.

2) "וריאציות", "שינויים סביבתיים", או "מיקרו-אבולוציה" פירושם שינויים חיצוניים בתוך מינים קיימים. כך לדוגמה יכולים מינים להשתנות מבחינת גודל, גסות, ורמת בהירות, וזאת כדי להתאים לסביבתם החיצונית. כל זאת נעשה כמובן ללא שום סוג של יצירה חדשה. השינויים הללו נעשים באמצעות גנים קיימים, ולא מובילים ליצירת סדרות של גנים חדשים בדי-אנ-אי. תהליכים אלו נצפו עוד לפני דרווין, במשך מאות ואלפי שנים על ידי חכמי ישראל.
דוגמאות: "וריאציות" או "מיקרו-אבולוציה" מסבירים את השינויים שבין חתול-הבית לחתול-הבר, סוגים שונים של זוחלים, ציפורים ושוורים. כך לדוגמה, כלב המגיע לסביבה פראית, יהפוך עם הדורות לכלב גס יותר, אך הוא לעולם לא יהפוך ליצור השונה במהותו מן הכלב, לא מבחינה גנטית, ולא מבחינה אנטומית. ודוגמה נוספת: בני-אדם המגיעים לארץ חמה, יהפכו עם הדורות לכהים יותר, כדי למנוע ספיגה יתירה של קרני שמש. מנגנון גאוני זה, של וריאציות גנטיות, מאפשר התאקלמות של יצורים חיים בכל רחבי העולם. מסיבה זו ישנם דובים המתגוררים באזורים חמים, כמו דובי הגריזלי, ומנגד גם דובים המתגוררים באזורים קפואים, כמו דובי הקוטב. באמצעות מנגנון הוריאציות הצליחו הדובים להתפשט בכל רחבי העולם, אך הם מעולם לא הפכו ליצור השונה מדוב, לא מבחינה גנטית ולא מבחינה אנטומית. דב נשאר דב, וכלב נשאר כלב, ואדם נשאר אדם, על אף השינויים החיצוניים המתחוללים בהם. אדם אסיאתי, אירופאי ואפריקאי הם כולם בני-אדם, על אף השינויים הסביבתיים שחילקו ביניהם.

ואני בהחלט מסכים איתך לגבי המשפט האחרון שאמרת - "שהרי זו הוכחה חותכת (לטעמי, לפחות) לקיומו של בורא מכוון".

בברכה,
דניאל בלס.

 
 
אתרנו: www.HaEmet.net ופורום: http://4142.hydepark.co.il


סמל אישי
מנותק
נשלח ב-15/7/2009 20:53 לינק ישיר 

שלום לרב דניאל בלס.

אשמח אם תסביר לי איך בעצם נקרא תהליך ההסתגלות שקורה בבני אדם ובבעלי חיים - למשל שינוי צבע עור\שיער\פרווה\וכו' בהתאם לסביבתם.

אם זה לא נקרא מיקרו אבולוציה, אבל גם לא מאקרו אבולוציה - אז איך זה נקרא?





תוקן על ידי אחימאיר ב- 15/07/2009 20:51:31



מחובר
נשלח ב-15/7/2009 21:22 לינק ישיר 

שלום אחימאיר,
תהליך זה ניתן לכנות בשם "וריאציות גנטיות" בשפה המדעית (זו גם הסיבה שלכל אדם יש טביעת אצבע שונה מחבירו), בגנטיקה זה נקרא בשם "מגוון גנטי", ובשפה פשוטה התהליך נקרא גם בשם "הסתגלות" או "התאמה".

באנגלית מדעית: genetic variation (-וריאציות גנטיות), Genetic diversity (-מגוון גנטי).
ובאנגלית פשוטה:  adaptation (-התאמה), adjustment (הסתגלות), modification (סיגול מוגבל).

ניתן לכנות את התהליך גם בשם "מיקרו-אבולוציה", וכך אמנם מכנים כיום בפרסומים של מדע פופולארי, אך חשוב לזכור שלא מדובר בשום סוג של אבולוציה, וגם לא באבולוציה "קטנה". בדיונים צריך להזהר עם השימוש ב"מיקרו-אבולוציה", כי הוא תמיד יוצר את הרושם המוטעה שהוא דוגמה קטנה לאבולוציה.

בברכה,
דניאל בלס.

 
 
אתרנו: www.HaEmet.net ופורום: http://4142.hydepark.co.il


סמל אישי
מנותק
נשלח ב-15/7/2009 23:41 לינק ישיר 

כל הכבוד הרב בלס...
מאמר מדהים, וחדשני במקוריותו, מגלה כיוונים חדשים בתורה ממש כמו שאמרת:"הפוך בה והפוך בה דכולא בה".


סמל אישי
מנותק
נשלח ב-16/7/2009 00:46 לינק ישיר 

שוב שלום לרב בלס.

האם יש לתהליך שם מדעי? (שם יחיד)

הייתי שמח לברר את המילה היוונית להסתגלות, (שהרי שמות מדעיים הם לרוב מילים ששורשן או חלקן נגזר ממילים מן השפה היוונית) ואם אין מילה כזאת, אולי אפילו אמציא אותה בעצמי.. :)



מחובר
נשלח ב-16/7/2009 12:43 לינק ישיר 

ואכן כך קרה, המילה האנגלית להסתגלות היא "Adaptation" (ככל הנראה נגזר מיוונית)

המילה העברית (הלועזית) יכולה להיות אדפטציה. זה די מעניין משחק המילים הזה, הרי אבולוציה באה מהמילה Evolve - התפתחות. אבל התפחתות זו המאקרו-אבולוציונית כלל אינה קיימת.

למרות שדניאל בלס, שמתי לב לתופעה מעניינת שאני מתקשה להסביר, היה כתוב למשל בעיתון בידיעות אחרונות שישנה משפחה מישראל שיש לה תורשה של 7 אצבעות בשני הידיים אצל חלק מבני המשפחה.

זו הוכחה שמוטציה כן עוברת מדור לדור, איך תסביר את זה?



מחובר
נשלח ב-16/7/2009 13:08 לינק ישיר 

שלום אחימאיר,
בגנטיקה התהליך נקרא בשם "מגוון גנטי". רוב האנשים יבינו על מה אתה מדבר, כאשר תזכיר "וריאציות גנטיות בתורשה".
בביולוגיה התהליך באמת נקרא בשם "אדפטציה" (adaptation, כלומר התאמה) או "הסתגלות אבולוציונית" (-כך הם מעדיפים לקרוא לתהליך, מסיבות דמגוגיות פשוטות).

"אבולוציה" לעומת זאת פירושה "התפתחות". כמובן שלא ניתן לומר שכלב רועה-גרמני הוא יותר או פחות מפותח מכלב דני או כלב-זאב. כנ"ל בין משפחות בני-האדם, השינויים הסביבתיים קשורים לסביבה בלבד, ואין המינים בהם נחשבים "מפותחים" יותר מהמינים הקודמים להם. הם פשוט מתאימים יותר לסביבתם. לכן המילה "אבולוציה" מהווה טעות מילולית, בתיאור התהליך.

כאשר תינוק נולד עם אצבע נוספת או עין במקום בלתי שגרתי, אין הדבר מראה על יצירת אינפורמציה חדשה, מכיוון שהדי-אנ-אי של האדם כבר כולל את כל הקודים העוסקים ביצירת אצבעות או עיניים. טעות גנטית מסוגלת לשכפל קוד קיים במקום בלתי צפוי, אך היא לא יכולה ליצור קוד חדש. תחשוב על זה כמו על טעות דפוס:
טעות דפוס יכולה לגרום למילה לחזור על עצמה, או אפילו להופיע אחת על גבי השנייה, אך היא לעולם לא תוכל ליצור ספר, שורה או אפילו מילה חדשה. באופן דומה, טעות גנטית יכולה לגרום לשיכפול איברים או יצירת תאומים סיאמיים. טעויות שכאלו, על פי הרוב המוחלט של המקרים, אינם נשמרים בתורשה, והפרטים בעלי המום אינם שורדים די זמן כדי להתרבות בעצמם. ומכל מקום אין זו דוגמה לאבולוציה, וגם לא לאבולוציה "קטנה".
כידוע בגנטיקה גם הורים בעלי מום מלידה יולידו בנים בלא מום, מכיוון שטעויות גנטיות אינן נשמרות מטבען. אני בכל אופן לא שמעתי על תורשה של שבע אצבעות, ואם בכל זאת קיים מקרה שכזה, זו לא דוגמה לאבולוציה, מכיוון שהגנים לאצבעות (עצם, מפרקים, וכו') כבר קיימים בדי-אנ-אי האנושי.

בברכה,
דניאל בלס.

 
אתרנו: www.HaEmet.net ופורום: http://4142.hydepark.co.il

תוקן על ידי - דניאל_בלס - 16/07/2009 14:06:57


סמל אישי
מנותק
נשלח ב-16/7/2009 14:49 לינק ישיר 

שלום דניאל.

נהנתי מאד לקרוא את תשובתך ושמחתי לראות שאנו בדיוק באותן דעות.

שנינו מסכימים שברוב המוחלט של המקרים בהן מופיעה מוטציה אצל אדם, אינה תעבור בתורשה.

אך שנינו יודעים שישנם המקרים שבהן עוברת מוטציה בתורשה.

מה לגבי המקרים האלו?, התוכל להסביר לי על התופעה באופן מפורט שיסביר למה היא קורת? והאם יש דרך למנוע מוטציה זו?, כלומר, לעשות פעולה רפואית מסויימת שתמנע ממנה להופיע בדור הבא ואילך?



מחובר
נשלח ב-16/7/2009 16:12 לינק ישיר 

שלום אחימאיר,
איני מכיר דוגמאות בהן עוברת "מוטציה" בתורשה, בקנה המידה שאתה ציינת, ומעולם לא שמעתי על הדוגמה שאתה הזכרת. אם היא קיימת, היא ככל הנראה אחת ובודדת במינה.

בתהליך ההריון נוצר העובר על ידי שילוב הגנים של האב ושל האם. באמצעות מנגנון גאוני ביופיו, הדי-אנ-אי בתא הזרע חודר לביצית, ושם מתרחשת ההפריה. כאשר נוצר העובר לראשונה, התא הבודד למעשה מתחלק ומתרבה בהתאם ל"ספר הדרכה" גנטי של הדי-אנ-אי. לעיתים נדירות מאוד מתרחשת טעות בהעתקת הדי-אנ-אי, וכך נולד העובר עם מום.
מחלות יכולות לגרום לכך, חשיפה לחומרים רדיואקטיביים, כמו גם בדיקות רנטגן, עישון או סמים. כאשר מתחוללת הפרעה בהעתקת הדי-אנ-אי, נוצר שיבוש בקוד הגנטי, והעובר הגודל מתא-בודד בהתאם ל"ספר ההדרכה הגנטי" למעשה יגדל בדרך משובשת.
תאר לעצמך שאני מוסר לך ספר הדרכה לבניית מכונית, כולל כל החומרים הנדרשים לכך, אך בספר ההדרכה נמצאות טעויות דפוס. אין ספק שבמקרה שכזה לא תוכל לבנות רכב מתפקד, או שתצליח לבנות רכב, עם בעיות מסוג זה או אחר.
באופן דומה, התא הופך לעובר באמצעות "ספר הדרכה", הוא הדי-אנ-אי של האב ושל האם, וכאשר חל שיבוש בהעתקה, העובר גודל בצורה משובשת. כמובן שבדרך זו לא יוכל להיווצר מידע גנטי חדש, ובודאי שלא מידע גנטי מועיל. ניתן להשוות זאת לטעות דפוס, כפי שעשיתי בהודעתי הקודמת.

לא קיימת דרך רפואית למנוע שיבוש העתקה של הדי-אנ-אי, כי התהליך מורכב ועדין מידי, ואם חלה בו הטעות - לא ניתן שוב לשנותה. ההגיון אומר ששני הורים בריאים, ללא מחלות, חשיפה לעישון או לסמים, או עבר רפואי בעייתי, יוכלו להביא ביחד ילד בריא. אך אם תשאל אדם דתי, הוא כמובן יבין שאין זו כי אם גזירה משמים, אותה לא ניתן למנוע בשום דרך חומרית, כי אם רק על ידי תפילות ורחמים.

בברכה,
דניאל בלס.

 
 
אתרנו: www.HaEmet.net ופורום: http://4142.hydepark.co.il


סמל אישי
מנותק
נשלח ב-16/7/2009 16:40 לינק ישיר 

שלום דניאל.

אמרת שאינך מכיר מקרים בהן עוברת מוטציה בתורשה, ובכן אני מכיר מקרה אחד אך מתוקף שמועה:

"פולידקטיליה"

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%93%D7%A7%D7%98%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%94

מה תוכל להגיד על הנושא?



מחובר
נשלח ב-16/7/2009 17:32 לינק ישיר 

זו הוכחה נוספת לכך ש"מוטציה" ו"מקרה" לא מסוגלים ליצור מבנים חדשים, אלא רק לגרום לשיבושים במבנים קיימים, להעתיק אותם ולסלף אותם. זו דוגמה קלאסית ל"טעות דפוס".
לרוב האצבע הנוספת תהיה חסרת שימוש, ותכביד על הנושא אותה, מכיוון שאין בה עצם, או שהעצם בה מעוותת (כאשר היא יוצאת מהקצה של פרק היד או הרגל). מחלות תורשיות מסוג זה או אחר מהוות דוגמה נוספת לרעיון התרמודינמיקה והאנטרופיה. זו הוכחה לכך שהמבנים הראשונים שהופיעו בבריאה היו מושלמים לגמרי, ומאז ועד היום הם רק נשתבשו גנטית, כמו קלטת עליה מעתיקים מידע פעם אחר פעם עד שנוספים בה עוד ועוד שיבושים והתמונה כבר דהויה. השיבושים הללו הן המחלות התורשיות, המוכיחות שהמקור הראשוני היה מושלם, ורק התדרדר מדור לדור.

מה שכן, זו באמת תופעה נדירה, ועוד יותר נדיר המקרים בהם הגנים הפגומים הם דומיננטיים ועוברים בתורשה לילדים. למרבה ה'מזל', ניתוח פשוט יחסית מסוגל לתקן את הבעיה.

בברכה,
דניאל בלס.

 
 
אתרנו: www.HaEmet.net ופורום: http://4142.hydepark.co.il


סמל אישי
מנותק
נשלח ב-17/7/2009 02:11 לינק ישיר 

שלום לרב בלס.

עכשיו הובנו הדברים.

מה שמעניין אותי הוא התהליך החומרי עצמו - מה משתנה בגוף שפתאום התופעה הזו הופכת תורשתית, זה מאד מעניין הנושא.





מחובר
נשלח ב-17/7/2009 13:20 לינק ישיר 

שלום אחימאיר,
ישנם גנים דומיננטיים (שליטים) וגנים רצסיביים (נשלטים, פסיביים). אלו מושגים ידועים בביולוגיה. הגנים הדומיננטיים עוברים לצאצאים, והגנים הרצסיביים נעלמים או אינם באים לידי ביטוי, אלא לעיתים נדירות. הדבר ניכר בצבע העיניים של בני-אדם. צבע העין הכהה הוא דומיננטי יותר מצבע העין הבהיר, ולכן כאשר זוג בו האחד בעל עיניים בהירות והשני בעל עיניים כהות, ילדם יהיה לרוב בעל עיניים כהות.

חפש מושגים אלו באינציקלופדיה. הסביר זאת לראשונה החוקר גרגור מנדל, באמצעות זרעי אפונה בצבעים שונים.

בברכה,
דניאל בלס.

 
 
אתרנו: www.HaEmet.net ופורום: http://4142.hydepark.co.il


סמל אישי
מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > HaEmet פורום האמת האבסולוטית > אבולוציה לפי היהדות
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.