בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים החלף לסקין בצבע לבן החלף לסקין הישן של הייד פארק החלף לסקין בצבע כתום החלף לסקין בצבע חום החלף לסקין בצבע צהוב החלף לסקין בצבע כחול החלף לסקין בצבע ירוק
בית · פורומים · חברה וקהילה · היהדות של כולנו · מושגים ביהדות - 8
שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-12/6/2009 09:16 לינק ישיר 
מושגים ביהדות - 8


 פרשת השבוע -
פרשה מהתורה הנקראת בתפילת שחרית של שבת בבית הכנסת. בכל שבת קוראים פרשה אחת (ולפעמים שתים) וכך מסיימים את כל התורה במשך שנה שלימה ביום שמחת תורה, ומתחילים אותה מחדש בשבת שלאחריו. גם בתפילת מנחה של שבת ובשחרית של ימי שני וחמישי, קוראים חלק קטן מהפרשה של השבת הבאה.


 טעמי המקרא -
סימנים בכתב המציינים את הנעימה והפיסוק בקריאת התורה, בנביאים ובכתובים.


 עליה לתורה -
הקריאה בתורה מתחלקת בשבת ל-7 חלקים, ביום הכיפורים ל-6, בימי חג ל-5, בראש חודש ובחול המועד ל-4, ובימי שני וחמישי, במנחה של שבת (גם במנחה של שבת חול המועד), בתענית ציבור, בחנוכה ובפורים ל-3 חלקים. לפני קריאת כל חלק מזמינים לתורה את אחד המתפללים (בקהילות רבות - על ידי קריאת שמו ושם אביו) והחזן קורא בקול קטע מהפרשה והעולה קורא עמו בלחש, ולפני הקריאה מברך העולה את ''ברכות התורה''.


 מפטיר -
(=מסיים). בסיום קריאת התורה של שבת, חגים, תענית ציבור, ראש השנה ויום הכיפורים, קוראים לאדם נוסף שאינו נמנה במספר הקרואים,, והוא קורא את ה'הפטרה'. לפני קריאת ההפטרה קוראים לפניו קטע מספר התורה. (בשבת - קוראים ל'מפטיר' את הפסוקים האחרונים של הפרשה, שהיו כלולים כבר בעלייתו של ה'שביעי'. בחגים בראש השנה וביום הכיפורים קוראים קטע מהתורה (מספר במדבר, פרקים כח-כט) המדבר מעניין הקרבנות שהקריבו באותו יום. בתענית ציבור במנחה, ובתשעה באב בשחרית, קריאת המפטיר היא העלייה השלישית עצמה ואין קריאה מיוחדת).


 הפטרה -
קטע מהנביאים שתוכנו מתאים לפרשת השבוע, הנקרא על ידי העולה האחרון שקראו לפניו את המפטיר. לפני ההפטרה ולאחריה מברך המפטיר ברכות מיוחדות הנקראות 'ברכות ההפטרה'. נהגו (אולי בגלל ריבוי הברכות) לכבד בהפטרה חתנים, בעלי יום השנה (יארצייט) וכדומה.


 מי שברך -
נוהגים לברך את העולים לתורה בנוסח המתחיל: "מי שברך אבותינו...", כן מברכים בנוסחאות שונות לחולים וליולדות, ולאנשים שהעולה חפץ לברכם. בעת ברכת ה'מי שברך' נוהג המתברך להבטיח ('בלי נדר') תרומה לבית הכנסת או למטרת צדקה אחרת.


 הגבהה וגלילה -
אחרי השלמת הקריאה בספר התורה מכבדים שניים מציבור המתפללים, אחד בהגבהת הספר והשני בגלילתו, הגלילה כוללת גם את קשירת הספר ועטיפתו במעיל שלו. בקהילות הספרדים - מגביהים את ספר התורה לפני הקריאה, והגלילה באה בסוף הקריאה בלבד. ויש מהן שנהגו שהספר מונח דווקא בקופסא, ואין בו 'גלילה' כלל.   

------

 בשבת זו כ''א סיון יקראו בארץ ישראל את פרשת 'שלח לך אנשים' ובחו''ל את פרשת 'בהעלותך'.


 תפילת האישה בהדלקת נרות:

 כתב רבינו בחיי: "ולכך ראויה האישה להתפלל לשם יתברך בשעת הדלקת הנר של שבת שהיא מצווה המוטלת עליה, שיתן לה השם יתברך בנים המאירים בתורה, כי התפילה יותר נשמעת בשעת עשיית המצווה, ובזכות נר שבת שהוא 'אור' תזכה לבנים בעלי תורה הנקראת 'אור' שנאמר: "כי נר מצווה ותורה אור".
גם ידוע מנהג בנות ישראל להפריש כמה מטבעות לצדקה קודם הדלקת נרות שבת.

 שבת שלום לכולם


מחובר
נשלח ב-12/6/2009 17:28 לינק ישיר 


בס"ד

תודה על המידע!!

שבת שלום ומבורכת :)


סמל אישי
מנותק
נשלח ב-12/6/2009 17:57 לינק ישיר 


יישר כח הדס, שבת שלום גם לך


מחובר
נשלח ב-13/6/2009 09:39 לינק ישיר 

אני רוצה להגיד לך משהו חבר
אני מזמן ברחתי מהעולם הזה
לא היה לי טוב שם
הלחץ והכפיה היו גדולים
אבל אי אפשר לגמרי לשכוח ולמחוק הכל
נשארים זיכרונות וגם נשאר מידע
וזה שאתה מביא  לכאן כל פעם מושגים בסיסיים זה מעורר קצת זיכרונות
ומכניס גם אותי לאוירה
כי למרות הכל יש בי עדיין שרשים מסורתיים
אז אני רוצה להודות לך שבזכותך אני נחשף למסורת ולמושגים שאני מכיר
אבל טוב שכולם יכירו


סמל אישי
מחובר
נשלח ב-16/6/2009 08:55 לינק ישיר 

יישר כח באמצע, שמח שאתה נהנה מהמושגים.
תראה, באחד התגובות מנגו כתבה שהיא שמה לב שאתה מרגיש
לא אהוד בפורום והיא הוסיפה שכולם פה מגיבים לך ומכבדים אותך.
אז רציתי להגיד לך שאני גם בגדר 'כולם' ושאני קורא את התגובות שלך,
עם חלק מהם לא מסכים ועם חלק כן.
מה שכן... אני לא מצדד לטובת אלה שעזבו את הדת. במקרה של חינוך
קלוקל או ארוע חריג שעבר עליהם ובגלל זה בחרו לעזוב, אז המקסימום
שאני יכול לעשות זה לכוף אותם לכף זכות ואולי גם להבין אותם
אבל ממש לא 'להצדיק' אותם.
 גם במקרה שלך, הלחץ והכפייה לדעתי זה לא הסיבה 'הכי' שיש לעזוב
את דרך התורה והמצוות.
כשלי לא היה נוח במסגרת מסויימת והרגשתי שמה שהם עושים ומה שהדת רוצה
לא כל כך הולך יחד אז עזבתי והלכתי למקום ששם חשבתי שטוב, וב''ה טוב מאוד.
וגם בתוך חברה זו עצמה, אם אני רואה אדם כפייתי או שלא נראה לי מתאים
לדרך, אני מתרחק ממנו אבל לא פורש לגמרי, 'במקום שאין אנשים השתדל להיות איש'.
אבל כמובן שאנחנו כאן בפורום חברה אחת כולם יחד, דתיים ולא דתיים חרדים סרוגים
חרד''לים ומיונזי''ם. לכן אני מודה לך חזרה על התגובה שכתבת ומקווה 
שתמשיך להנות מהדיונים וכמובן, אם יש לך איזה טיל מוכן לשיגור אל תהסס.. 
כבר אמרו הקדמונים 'תהילים נגד טילים'! 



מחובר
נשלח ב-17/6/2009 09:52 לינק ישיר 

מוטי
פירגון גדול ויישר כוח לך על המאמצים וההתמדה בהבאת המושגים
אתה זוכר שאמרתי לך שאני מדפיסה את המושגים ותולה אצלי בכיתה בפינה מיוחדת
אז כמובן שזה ממשיך ואין ספק מביא תועלת.
באמצע
בכנות
ריגשת אותי בתגובה שלך למוטי

_________________

היהדות של כולנו-מחכים גם לך
 
 



סמל אישי
מחובר
   
בית > פורומים > חברה וקהילה > היהדות של כולנו > מושגים ביהדות - 8
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר