בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים החלף לסקין בצבע לבן החלף לסקין הישן של הייד פארק החלף לסקין בצבע כתום החלף לסקין בצבע חום החלף לסקין בצבע צהוב החלף לסקין בצבע כחול החלף לסקין בצבע ירוק
בית · פורומים · דת ואמונה · HaEmet פורום האמת האבסולוטית · הרבי מלובביץ' נגד המשיחיסטים!
שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-20/1/2009 14:20 לינק ישיר 
הרבי מלובביץ' נגד המשיחיסטים!

הרב יצחק יוסף שניאורסון מלובביץ' (מליובאוויטש).
הרב מנחם מנדל שניאורסון מלובביץ' (מליובאוויטש).

אלו היו שני האדמורים האחרונים של חסידות חב"ד.

הרב (יצחק יוסף שניאורסון) מלובביץ' היה ה-"רבי מלובביץ'" הקודם בתנועת חב"ד. הוא האדמו"ר השישי בשושלת אדמו"רי חסידות חב"ד, שעמד בראשה משנת 1920 ועד לפטירתו בשנת 1950, וכונה גם בשם "האדמו"ר הריי"צ". בשנת 1939 הקים הרב את אגודת חסידי חב"ד העולמית. את מנהיגות חב"ד ירש חתנו: הרב (מנחם מנדל שניאורסון) מלובביץ'. לכן באוהל קברו של של הרב יצחק מלובביץ' נמצא גם קברו של חתנו הרב מנחם מלובביץ' (האדמו"ר האחרון של חסידות חב"ד).
אחרי פטירתו של הרב מנחם מלובביץ', התעוררה תנועה בחב"ד הטוענת כי הוא עדיין חי (גם לאחר שנפטר) ועתיד לחזור כמשיח כדי למלוך על ישראל. הבה נראה מה כתב הרב יצחק מלובביץ' על עניין הגאולה והאמונה המשיחיסטית בכלל.

* * *

כתב הרב מלובביץ':
"כאן אנו בגלות בין אומות העולם, אף בארץ ישראל נמצאים בגלות בין יהודים שהיא קשה הרבה יותר. להיות בגלות אצל רשעי ישראל קשה מאשר אצל רשעי אומות העולם. הגלות בין גוים טובה יותר מהגלות בין יהודים. הגוי מחזיק את הגוף בגלות אבל עסק אין לו עם הנשמה היהודית, אבל הרשע היהודי מכניס את הנשמה היהודית בגלות ומבקש לטמא את הנשמה... ברור כי קודם ביאת המשיח מוכרחה להיות טהרת הארץ מעושי התועבות אשר להם הטהרה קשה מאוד" (ליקוטי דברים, תשי"ג).
הרבי מלובביץ' כתב במפורש: "ברור כי קודם ביאת המשיח מוכרחה להיות טהרת הארץ מעושי התועבות"" - הרב הבין כי המשיח עוד לא הגיע, ולפני בואו חייבת הארץ להטהר מן התועבה.

עוד אמר הרבי מלובביץ': "בבואנו להגדיר את מה שהתחדש במצבו של עם ישראל בארץ ישראל לפני שלושים שנה... האם זז משהו בכוון הגאולה או התחלתה על ידי הקמת השלטון העצמאי של היהודים בארץ הקודש - לא ולא! כי ברור הדבר שאין לזה שום שייכות לגאולה או לאתחלתא דגאולה, שהרי "מפני חטאינו גלינו מארצנו", וכל זמן שלא בטלה הסיבה - מפני חטאינו, לא בטל גם המסובב - הגלות, ורק כשתתבטל הסיבה שהביאה לגלות, ועם ישראל יחזרו בתשובה, רק אז יהיה מקום להתגלות הגאולה על ידי משיח צדקנו".
הנה הרב אמר מפורשות שהמשיח עוד לא הגיע, כי ישראל עדיין מצויים בעבירה, ולכן אנו עדיין בגלות. לדברי הרב לא התגלה המשיח ואפילו לא התחילה הגאולה.

עוד ציטט הרבי מלובביץ' את דברי הרמב"ם ואמר: "הרי לנו פסק דין ברור, שהגלות נמשכת עד אשר "יעמוד מלך מבית דוד..." ורק כשיבנה מקדש במקומו (כי אחר לא יעשה זה), ואחרי בנין בית המקדש יקבץ נדחי ישראל (כי עד אז עדיין פזורים יהיו), רק אז ידעו שזהו משיח ודאי, ובקבוץ גלויות זה שעל ידי המשיח תתחיל הגאולה".
הרב אמר שרק לאחר בנין בית-המקדש וקיבוץ נדחי ישראל ידעו מיהו המשיח, ורק על ידי קיבוץ גלויות תתחיל הגאולה של המשיח.

עוד אמר הרבי מלובביץ' שהמשיחיסטיות תהיה אחד מנסיונות דורנו:
"וזהו הנסיון של התקופה שלנו - כי לכל תקופה יש נסיון אחר, ועל דרך שבתקופת הבית היה נסיון של הגלות, הנה מרוב התשוקה ל"ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים" מתעורר הנסיון ונוצרת טעות הכי מבהילה, כשישנם יהודים המוכנים להחליף - רחמנא ליצלן את הגאולה האמיתית והשלמה, במעמד ומצב בו אנו נמצאים עכשיו, ולהמיר גאולה - באלף, בגולה - חסר אלף. ורחמנא ליצלן ישנם כאלו שהם בעלי תורה, אשר עם היותם מקיימי תורה ומצוות בכל הפרטים, אך יצרם אנסם לטעות ולפול בדעות כוזבות אלו, ואינם רוצים להתחרט או שאינם מוכנים להודות כי מתחרטים הם, וממשיכים לשים חושך לאור, ולקרוא לגלות מר וחשוך ורווי קורבנות בני ישראל (הי"ד) - "אתחלתא דגאולה" או "ראשית צמיחת גאולתנו". ועל כל אלו ההופכים חושך הגלות לאור - לדעת, שדעות כוזבות אלו המיטו בעבר אסונות על עם ישראל, כי בכל תקופה שהיו תנועות משיחיות אשר טענו שהגאולה התחילה - הביא הדבר לצרות צרורות, כבתקופת שבתאי צבי וכדו', וגם עתה מביא הדבר להחמרת קושי הגלות וחבלי משיח ר"ל, וה' יצילנו מהם ומהמונם, ויערה עליהם רוח ממרום לשוב בתשובה שלמה ויכפר שגגתם ברחמיו המרובים".
הנה אמר הרב מפורשות שיש "לדעת, שדעות כוזבות אלו המיטו בעבר אסונות על עם ישראל, כי בכל תקופה שהיו תנועות משיחיות אשר טענו שהגאולה התחילה - הביא הדבר לצרות צרורות..." - לדברי הרב, המאמינים שהגאולה התחילה או שהמשיח התגלה מביאים להחמרת הגלות וחבלי משיח. דברים אלו אמר הרב מלובביץ' כנגד הדתיים הלאומיים, ודבריו על הגאולה והמשיחיות מהווים תשובה ניצחת לכל המשיחיסטים בדורנו.

דברים אלו הופיעו בתוך לקט מתורגם לעברית מתוך שחות האדמו"ר מליובביטש ע"י מ. כהן "אלגמיינער זשורנאל" ניו יורק 21.5.82 תחת הכותרת "מדינת ישראל כאתחלתא דגאולה ע"פ ההלכה". הובא בספר "מקטוביץ' עד ה' באייר" עמ' 144, צ' ויינמן, הוצ' ותיקין, ירושלים, תשנ"ה, וכן בספר "דת הציונות" של יואל אלחנן כנגד הדתיים-הלאומיים.

* * *

הרמב"ם בעניין הלכות משיח ואמונת ישראל:

כתב הרמב"ם לפני 800 שנה שאין לנו ידיעה ברורה על ימות משיח, ואין להפוך את ההתעסקות בזה לעיקר (הלכות מלכים, פרק יב):
"ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המלך המשיח, יבוא אליהו. וכל אלו הדברים וכיוצא בהן - לא יידע אדם היאך יהיו, עד שיהיו: שדברים סתומים הן אצל הנביאים... ועל כל פנים, אין סידור הווית דברים אלו ולא דקדוקן, עיקר בדת. ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות, ולא יאריך בדברי מדרשות האמורים בעניינים אלו וכיוצא בהן; ולא ישימם עיקר - שאינן מביאין לא לידי אהבה, ולא לידי יראה. וכן לא יחשב הקיצין; אמרו חכמים, תפוח דעתן של מחשבי קיצין. אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר, כמו שביארנו".

עוד כתב הרמב"ם מה יעשה המשיח (הלכות מלכים ומלחמות פרק יא):
"המלך המשיח עתיד לעמוד, ולהחזיר מלכות בית דויד ליושנה הממשלה הראשונה, ובונה מקדש, ומקבץ נדחי ישראל.  וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם: מקריבין קרבנות, ועושין שמיטין ויובלות ככל מצותן האמורה בתורה". כותב הרמב"ם מפורשות שכשיגיע המשיח הוא יחזיר את מלכות בית-דוד הראשונה, יבנה את בית-המקדש, מקבץ נדחי ישראל, ומחזיר את את משפטי התורה בישראל. לאחריו גם יקריבו קורבנות כבימי קדם.

הרמב"ם גם ציין שמי שאינו מאמין במשיח העתיד להגיע - כופר בתורה:
"וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו - לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבנו: שהרי תורה העידה עליו, שנאמר "ושב ה' אלוהיך את שבותך, וריחמך; ושב, וקיבצך מכל העמים... אם יהיה נידחך, בקצה השמיים - משם, יקבצך ה' אלוהיך, ומשם, ייקחך.  והביאך ה' אלוהיך" (דברים ל,ג-ה). ואלו הדברים המפורשים בתורה, הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים" - כתב הרמב"ם בצורה חריפה ש"מי שאינו מאמין בו" - כלומר במשיח האמיתי שעתיד להגיע - כופר בתורה ובמשה רבינו. כך כותב הרמב"ם גם על מי "שאינו מחכה לביאתו" - ואולי הדברים אמורים גם כלפי מי שסובר שהמשיח כבר הגיע (?).

הרמב"ם מסביר למי מותר לקרוא "משיח" בחזקה, ומיהו "משיח" בודאי:
ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, ויילחם מלחמות ה' - הרי זה בחזקת שהוא משיח: אם עשה והצליח, וניצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו, וקיבץ נדחי ישראל - הרי זה משיח בוודאי".
הנה כתב הרמב"ם מפורשות שהמשיח צריך להיות מלך על כל ישראל, ולהחזיר את כל עם ישראל בתשובה, לפקוד על ישראל ולהלחם את מלחמותיו (כנראה בערבים), לבנות את בית-המקדש ולקבץ את כל נדחי ישראל מן העולם. רק אז יתברר שהוא המשיח. ואם אינו מלך ישראל ואינו נלחם את מלחמות ישראל - אינו משיח אפילו בספק.

הרמב"ם כותב שאם המלך לא הצליח לבנות את בית-המקדש אז מתברר שהוא לא היה המשיח:
"ואם לא הצליח עד כה, או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה, והרי הוא ככל מלכי בית דויד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים, שנאמר (דניאל יא) "ומן המשכילים ייכשלו, לצרוף בהן ולברר וללבן - עד עת קץ:  כי עוד, למועד" - יש לזכור שהרבי מלובביץ' האחרון לא היה מלך על ישראל, ולכן גם אינו בחזקת משיח, כך שהרמב"ם לא התייחס אליו כלל.

הרמב"ם גם כתב שאם נפטר המלך, אינו משיח בודאי:
"אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח, צריך לעשות אותות ומופתים, ומחדש דברים בעולם, או מחייה מתים, וכיוצא בדברים אלו שהטיפשים אומרים; אין הדבר כן - שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזבא המלך, והוא היה אומר עליו, שהוא המלך המשיח. ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעוונות; כיון שנהרג, נודע שאינו משיח, ולא שאלו ממנו חכמים, לא אות ולא מופת".
רבי עקיבא חשב שבר-כוכבא הוא המשיח מכיוון שהוא היה צדיק ומלך על ישראל (או לפחות נלחם את מלחמות ישראל). לפיכך הוא היה משיח בספק, או בחזקת משיח. אך לאחר שמת בר-כוכבא, כבר ידעו כולם שהוא אינו משיח. הוא נלחם את מלחמות ישראל ותלמידי חכמים תמכו בו - ובכל זאת אף אחד לא ציפה שהוא יחזור מן המתים למלוך על ישראל.

ומסיים הרמב"ם את הפרק במילים:
"וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום ויינשא - מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם, ושנביאיהם ואבותיהם הטעום" - כלומר שכשיגיע המשיח באמת, לאף אחד בעולם כבר לא יהיה ספק בכך. גם בפרק האחרון אומר הרמב"ם: "בימי המלך המשיח, כשתתיישב מלכותו ויתקבצו אליו כל ישראל, יתייחסו כולם על פיו ברוח הקודש שתנוח עליו, שנאמר "וישב מצרף ומטהר..." - כלומר איש לא יטיל ספק במשיח, כיוון שימלוך על ישראל.

ודבריו האחרונים של הרמב"ם מלמדים למה בדיוק אנו מצפים בבואו של המשיח:
"לא נתאוו הנביאים והחכמים ימות המשיח - לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בגויים, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח: אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל, כדי שיזכו לחיי העולם הבא, כמו שביארנו בהלכות תשובה. ובאותו הזמן, לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות - שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם, אלא לדעת את ה' בלבד.  ולפיכך יהיו חכמים גדולים, ויודעים דברים הסתומים העמוקים; וישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם, שנאמר "כי מלאה הארץ, דעה את ה', כמים, לים מכסים".

ובעניין האמונה בכלל, כתב הרמב"ם בהלכות יסודי התורה (פרק א):
יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון.  והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו. ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי, אין דבר אחר יכול להימצאות. ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים, הוא לבדו יהיה מצוי ולא ייבטל הוא לביטולם: שכל הנמצאים צריכין לו; והוא ברוך הוא אינו צריך להם, ולא לאחד מהם". בהמשך כתב הרמב"ם: "וידיעת דבר זה מצות עשה, שנאמר "אנוכי ה' אלוהיך" (שמות כ,ב; דברים ה,ו).  וכל המעלה על דעתו שיש שם אלוה אחר, חוץ מזה - עובר בלא תעשה, שנאמר "לא יהיה לך אלוהים אחרים, על פניי" (שמות כ,ב; דברים ה,ו); וכפר בעיקר, שזה הוא העיקר הגדול שהכול תלוי בו".
לפיכך המשיח אינו אלא אדם בדרגה גבוהה מאוד (כדוד המלך), וכמו שהיה משה רבינו ע"ה, והוא נביא בשר ודם. אך הוא אינו מלאך או אלוה. מסביר הרמב"ם שהקב"ה הוא אחד ויחיד - הכל צריכים לו ומתקיימים מרצונו, אך הוא אינו זקוק לאף אחד כלל.

גם כתב הרמב"ם בהלכות תשובה (ג, טו):
"חמישה הן הנקראין מינים: האומר שאין שם אלוה, ואין לעולם מנהיג; והאומר שיש שם מנהיג, אבל הם שניים או יתר; והאומר שיש שם ריבון אחד, אלא שהוא גוף ובעל תמונה; וכן האומר שאינו לבדו ראשון וצור לכול; וכן העובד אלוה זולתו, כדי להיות מליץ בינו ובין ריבון העולמים. כל אחד מחמישה אלו מין" - הרמב"ם מסביר שגם הסובר שיש מישהו "המקשר" בינו ובין הקב"ה ומתפלל אליו - נקרא כופר.

* * *

בכך נראה שסיכמנו מהי דעת התורה, ומה היתה דעת גדולי חסידי חב"ד בפרט, על המשיח לו אנו מצפים והמשיחיסטים בדורנו.

בברכה,
דניאל בלס.

 
אתרנו: www.HaEmet.net ופורום: http://4142.hydepark.co.il

תוקן על ידי - דניאל_בלס - 20/01/2009 14:17:01


סמל אישי
מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > HaEmet פורום האמת האבסולוטית > הרבי מלובביץ' נגד המשיחיסטים!
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר